Opis techniki – linoryt tracony barwny
Linoryt to warsztatowa technika graficzna, należąca do technik druku wypukłego. Matryca, z której powstają odbitki wykonana jest z linoleum, miękkiego materiału składającego się z głównie z włókien lnianych, oleju lnianego, kalafonii i mączki drzewnej. Projekt pracy przygotowuje się z zaznaczonymi podziałami na poszczególne kolory; w pierwszym etapie pracy nad matrycą wycina się powierzchnie rysunku, które mają pozostać białe i pokrywa matrycę kolejnym, najjaśniejszym kolorem a następnie drukuje ustaloną dla danej pracy ilość odbitek (zwykle od 5 do 20). W kolejnych krokach wycina się („traci”) wykorzystane fragmenty matrycy, przechodząc po kolei od najjaśniejszego do najciemniejszego koloru. Proces wycinania i drukowania trwa aż do wydrukowania ostatniej warstwy barwnej.
Odbitki wykonane w ten sposób są niepowtarzalne – po zakończeniu wydruku, nie można już nigdy wykonać kolejnej edycji pracy, ponieważ cała matryca została wycięta („wytracona”) w kolejnych krokach powstawania dzieła. Proces nie jest też łatwy technologicznie, ponieważ trzeba bardzo precyzyjnie pozycjonować matrycę w stosunku do papieru tak, aby cała kompozycja pracy się „nie rozjechała” na kolejnych warstwach w stosunku do poprzednich.
Tradycyjnie na każdej odbitce graficznej umieszcza się jej kolejny numer oraz całkowitą liczbę wykonanych odbitek. Uważa się, że im mniejsza ilość odbitek w serii oraz niższy numer odbitki, tym wartość danej pracy jest wyższa.
O artyście:
Karol Lewalski ukończył w 2013 roku gdańską Akademię Sztuk Pięknych, a 30 września 2019 roku obronił pracę doktorską w dziedzinie sztuk plastycznych „Porządek w chaosie” i uzyskał tytuł doktora. Jest wykładowcą akademickim i asystentem profesora Waldemara Marszałka w Pracowni Podstaw Grafiki Artystycznej ASP w Gdańsku.
Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Zdobył też wiele nagród i wyróżnień w konkursach krajowych i zagranicznych, m.in. Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu, Pomorska Grafika roku 2012 i 2013, konkurs na plakat wizerunkowy Instytutu Polskiego w Wiedniu, Najlepsze Dyplomy 2013. Jego prace można było oglądać podczas 10 wystaw indywidualnych oraz 42 zbiorowych, w tym 12 wystaw pokonkursowych.
Artysta specjalizuje się w technice linorytu. Jest technika graficzna druku wypukłego, stosowana mniej więcej od końca XIX wieku. Mogłoby się wydawać, iż warsztatowa strona linorytu jest bardzo prosta – to jak odbijanie wielkiej pieczątki. Na matrycę nakładamy farbę i przyciskamy do papieru, ale pomiędzy papier a matrycę wchodzi milion różnych czynników, co daje prawie nieograniczone możliwości twórcze. Linoryt jest więc techniką niebanalną, złożoną i niejednorodną, w której ciągle jest wiele do odkrycia.
W swoich grafikach Lewalski stawia na eksperyment ze szczyptą przypadku. Ponieważ proces koncepcyjny i warsztatowy w tej technice jest długi i czasochłonny, często zdarza mu się w połowie pracy nad daną odbitką zmienić zdanie i odwrócić założenie projektu o 180 stopni.
Bardzo szybko nudzi się danym narzędziem, sposobem cięcia czy kolorem, przez co każda z jego prac jest inna. Każda odbitka danego linorytu jest odbijana w różnych kolorach, zestawieniach czy nasileniach, a wszystko po to, aby znaleźć „tę jedyną”.
Pełny biogram artysty, oraz wszystkie jego prace dostępne w Galerii Wiele Sztuki znajdziesz tutaj.
Nie jesteś pewien, czy obraz pasuje do Twojego wnętrza? Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wysiała praca a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę.