O malarce:
Renata Kluczyńska ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Architektury Wnętrz. Inspiracją do wielu jej prac jest właśnie architektura – jej wpływ na otoczenie, detale oraz przestrzeń w jakiej zawiera się dana bryła. Struktura i kompozycja połączone z pewną dozą minimalizmu to hasła przewodnie artystki. Obrazy maluje z największą starannością i dbałością o szczegóły. Każdy obraz sygnowany jest obustronnie, boki obrazów są zamalowane, aby nie było konieczności ich oprawiania w ramę – są gotowe do zawieszenia na ścianie.
O stylu:
Sztuka abstrakcyjna to kierunek współczesnej sztuki wizualnej, przeciwstawiającej się odtwarzaniu lub naśladowaniu rzeczywistości. Tematem obrazów abstrakcyjnych staje się gra linii, zestawienie kolorów, form i płaszczyzn, brył i różnych faktur. Sztuka abstrakcyjna powstała jako wyraźny, odrębny nurt w kulturze europejskiej i USA na początku XX wieku, chociaż różne formy przedstawień abstrakcyjnych można odnaleźć w zachowanych źródłach archeologicznych w wielu kulturach starożytności.
W 1912 roku w Paryżu zawiązała się pierwsza programowa grupa artystów abstrakcyjnych pod nazwą Section d’Or, inne znane grupy które powstały w tym okresie to niemiecki Der Blaue Reiter czy polski Blok i Praesens. Mniej więcej do II wojny światowej dominowała abstrakcja geometryczna (z dominującym tematem w postaci różnych form geometrycznych); od końca lat 40-tych XX wieku popularność zaczęła zdobywać abstrakcja organiczna (przedstawiająca formy nieregularne, często biomorficzne) oraz ekspresjonistyczna ze swoimi licznymi odmianami, takimi jak taszyzm, informel, action painting i wiele innych. Obraz abstrakcyjne tworzyli m.in. Hilma af Klimt, Wassily Kandinsky, Kazimierz Malewicz, Piet Mondrian, Natalia Gonczarowa, Jackson Pollock czy Frank Stella (jego obrazy można było oglądać w Polsce na wystawie zorganizowanej przez warszawskie Muzeum Polin w 2016 roku).
O technice: farba akrylowa i szlagmetal
Farba akrylowa to szybkoschnąca farba wykonana z pigmentu (substancji barwiącej pochodzenia naturalnego lub syntetycznego) zawieszonego w emulsji polimeru akrylowego (tworzywa sztucznego) i różnych dodatków, takich jak np. środki zwiększające elastyczność farby, oleje silikonowe lub stabilizatory. Większość współczesnych farb akrylowych jest produkowana na bazie wody, ale po wyschnięciu stają się one wodoodporne. W zależności od tego, jak bardzo farba zostanie rozcieńczona wodą lub zmodyfikowana dodatkami może mieć różny stopień wykończenia (od połysku do matu), a sam gotowy obraz akrylowy może przypominać akwarelę, gwasz, obraz olejny lub mieć własne, unikalne cechy nieosiągalne innymi materiałami.
Malarze mogą modyfikować wygląd, twardość, elastyczność, teksturę i inne właściwości powierzchni farby akrylowej w większym stopniu, niż w przypadku np. akwarel czy farb olejnych. Akryle można nakładać cienkimi warstwami aby uzyskać efekty przypominające laserunek, mogą być również używane do budowania grubych warstw farby i tworzenia obrazów z elementami reliefowymi. Farby te mają też zdolność do wiązania się z wieloma różnymi powierzchniami; można je stosować nie tylko na tradycyjnym płótnie, ale też na papierze, betonie, plastyku, szkle i wielu innych materiałach. Z tego też powodu są bardzo często stosowane przez artystów działających w domenie street-artu lub posługujących się techniką graffiti. Farby arylowe są również powszechnie stosowane w modelarstwie. Podobnie jak w przypadku malarstwa olejnego, gotowy obraz akrylowy pokrywa się izolacyjną warstwą usuwalnego werniksu w celu ochrony i zabezpieczenia farby przed kurzem, promieniowaniem UV czy zarysowaniami.
Szlagmetal to kuty metal nieszlachetny (na przykład miedź lub cynk), osiągalny w formie folii lub płatków.
Poza zdobieniem obrazów na płótnie, szlagmetal świetnie sprawdza się w zdobieniu tynku i ceramiki oraz różnych przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych, wykonanych z kamienia, metalu, drewna lub szkła. Jego profesjonalne nałożenie nadaje pokrytemu materiałowi niemal wierne złudzenie pokrycia złotem Ze względu na bardzo dużą delikatność płatków, technika ta jednak nie należy do najłatwiejszych i wymaga wysokiej precyzji i biegłości warsztatowej od artysty.
Płatki szlagmetalu nakłada się ostrożnie na odpowiednio przygotowaną powierzchnię przy pomocy suchego pędzla o miękkim włosiu. Podczas pracy można go dotykać tylko w bawełnianych rękawiczkach, unikając kontaktu z gołą dłonią. Ponieważ szlagmetal pod wpływem światła z czasem zacznie się utleniać, co może wpłynąć na kolor i trwałość zdobienia, należy go zabezpieczyć przy pomocy odpowiedniego werniksu.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu.
Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę