Daniel Gromacki – Podlasie

1 500,00 

Artysta: Daniel Gromacki 

Rok: 2023

Technika: olej na płótnie / oil on canvas  

Wymiary: 50 cm na 60 cm (szer. x wys. / W x H)

Galeria Wiele Sztuki, zdjęcie cerkwi we wsi Puchły przedstawiające cerkiew należącą do parafii Opieki Matki Bożej. Zdjęcie jest ilustracją do obrazu Daniela Gromackiego pod tytułem Podlasie.

Pięknie zdobiona drewniana cerkiew w Puchłach (powiat hajnowski), należąca do parafii Opieki Matki Bożej. Pierwsza prawosławna świątynia w tym miejscu roku została zniszczona podczas huraganu w 1754r. Druga zbudowana jako świątynia unicka spłonęła w 1771r., budynek kolejnej z 1798r. służył aż do roku 1913, kiedy to zdecydowano o wzniesieniu nowej, większej świątyni. Budowę, którą przerwała I wojna światowa, ukończono w roku 1919.

Oryginalne obrazy i rysunki dostępne w ofercie Galerii Wiele Sztuki są pracami wykonanymi przez artystów tylko w jednym egzemplarzu. Do każdego sprzedanego dzieła wystawiamy Certyfikat Autentyczności. Galeria współpracuje z renomowanymi zakładami rzemieślniczymi, świadczącymi profesjonalne usługi ramiarskie. W przypadku zainteresowania usługą oprawy obrazów, prosimy o kontakt z Galerią. 

Galeria Wiele Sztuki specjalizuje się w wyszukiwaniu i promowaniu najbardziej uzdolnionych młodych artystów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych. W Galerii prezentowane są także prace profesorów i wykładowców akademickich oraz innych, uznanych polskich i zagranicznych twórców.

Jeżeli jesteś zainteresowany twórczością tego artysty i szukasz jego innych prac, skontaktuj się z nami: sklep@galeriawielesztuki.eu, lub zadzwoń: tel. kom. +48 696 893 611

 

Brak w magazynie

O obrazie: 

Gromacki jest klasycznym malarzem sztalugowym,  wyznawcą starej, oldskulowej szkoły – zawsze pracuje w plenerze, posługując się pędzlem i szpachelkami, w skupieniu ale też szybko, chwytając smugami koloru ulotne, chwilowe błyski i niuanse światła. Jego obrazy mają kapitalną kompozycję, świetne wyczucie koloru, klimat i bogatą fakturę zbudowaną grubymi warstwami olejnej farby.

Drugim po puszczy i pejzażach leśnych najczęściej malowanym i równie ulubionym motywem artysty jest unikatowa, drewniana architektura Podlasia. Gromacki stara się ją uchwycić, pokazać i utrwalić na płótnach w swojej impresjonistycznej, romantycznej manierze.

Nie powstaje już zbyt wiele nowych budynków utrzymanych w tym charakterystycznym stylu. Nasze pokolenie jest prawdopodobnie ostatnim, które jeszcze może doświadczyć materialnej realności kultury podlaskiej, zobaczyć i fizycznie dotknąć tej magicznej cząstki dziedzictwa rzemiosła artystycznego i sztuki, która była obecna od wieków na tym terenie, współtworząc i kształtując niepowtarzalny klimat i pejzaż dawnych kresów.

Ciekawostki o temacie obrazu: Na Podlasiu, zwłaszcza w powiatach hajnowskim i bielskim drewniane domy posiadają charakterystyczne zdobienia tłoczone i rzeźbione w drewnie. Ozdoby (najczęściej motywy roślinne i geometryczne) były przy pomocy szablonu wycinane w deskach, które następnie przybijano do naroży budynków, oraz nad oknami i wzdłuż krawędzi dachu. Zdobione były zwłaszcza szczyty domów, ganki, całe okiennice oraz drzwi.

Ambicją każdego gospodarza było uzyskanie jak najbardziej efektownych zdobień, które były symbolem bogactwa i powodzenia. Oprócz funkcji dekoracyjnych, zdobienia pełniły też rolę odstraszania złych duchów i ochrony przed nieszczęściem i żywiołami.

Elementy te następnie pokrywano farbą w kolorach kontrastujących ze ścianami domów, które często same były wyraziście malowane na zielono, żółto, czerwono lub niebiesko. Ten ostatni kolor był często stosowany do zdobienia drewnianych cerkwi i kościołów.

O artyście: 

Daniel Gromacki urodził się w 1981 roku w Hajnówce, gdzie w otoczeniu Puszczy Białowieskiej spędził swoje najmłodsze lata. Ukończył Wydział Artystyczny i Wydział Humanistyczny UMSC w Lublinie oraz Lubelską Szkołę Sztuki i Projektowania na kierunku Techniki Malarskie i Pozłotnicze. Bierze udział w licznych wystawach i plenerach malarskich. Zajmuje się również pracą pedagogiczną.

Największą twórczą fascynacją Daniela Gromackiego jest pejzaż ukochanego Podlasia. W jego obrazach dominują zwłaszcza dwa motywy: zanikająca, unikatowa drewniana architektura małych, podlaskich wsi oraz krajobrazy samej Puszczy Białowieskiej. Od 2020 roku pracuje nad cyklem obrazów poświęconych rzekom Podlasia – maluje niewielkie, nikomu nie znane strugi i potoki, wijące się przez bagniska, jeszcze gdzieniegdzie dziewicze ostępy leśne, łąki i mokradła.

Atutem malarstwa artysty jest doskonałe, bardzo wrażliwe dobieranie barw tworzących zadziwiający świat widziany oczami świetnego kolorysty, oraz kapitalne operowanie techniką impasto – kładzenia gęstych, budujących grubą, wyraźną fakturę obrazu kolejnych warstw olejnej farby.

Natura w jego pracach przenika się ze światem fantazji, tworząc niepowtarzalne malarskie widowiska, a tym samym stwarzając u odbiorcy przestrzeń na odczucia i refleksje. Malarz pracuje bardzo ekspresyjnie, z pełnym wewnętrznym zaangażowaniem i poświęceniem. Zawsze maluje z natury.

Pełny biogram artysty oraz wszystkie jego obrazy dostępne w ofercie naszej Galerii Wiele Sztuki znajdziesz tutaj

O technice:

Malarstwo olejne to technika artystyczna polegająca na wykorzystywaniu farb, które powstają poprzez zmieszanie suchych pigmentów (barwników) proszkowych z wyselekcjonowanym rafinowanym olejem lnianym (stosuje się też czasami olej makowy lub z orzechów włoskich) do konsystencji sztywnej pasty i zmielenie jej przez silne tarcie w stalowych młynach walcowych.

Znany biograf malarzy włoskich Giorgio Vasari przypisywał w połowie XVI wieku wynalazek malarstwa olejnego renesansowemu malarzowi niderlandzkiemu, Janowi van Eyck (1390-1441) i ta opinia utrzymywała się przed bardzo długi czas. Jednakże początki tej techniki są zdecydowanie starsze, wiadomo że farbami olejnymi posługiwali się już malarze w starożytnym Egipcie, Grecji czy Rzymie. O długiej historii tej techniki świadczą też różne źródła pisane, między innymi żyjący na przełomie XI i XII wieku benedyktyński mnich Teofil Prezbiter w swoim słynnym traktacie o sztuce „Diversarum Artium Schedula” napisanym pomiędzy 1100 a 1125 podawał receptury farb olejnych sposoby ich mieszania przy wykorzystaniu oleju orzechowego.

Wyjątkowa łatwość, z jaką przy pomocy tych farb można mieszać kolory i budować przejścia tonalne czyni je wyjątkowymi wśród innych materiałów malarskich; jednocześnie pozwalają na uzyskanie bogatych i różnorodnych efektów przy pomocy tzw. laserunku (farba kładziona bardzo cienkimi warstwami) czy impasto (grube fragmenty budujące głębokie struktury na podobraziu).

Standardowym podłożem do namalowania obrazu olejnego jest płótno, wykonane z czystego lnu o mocnym i gęstym splocie. Płótno jest przycinane do odpowiedniego rozmiaru i rozpinane na drewnianej ramie (tzw. blejtram, krosno malarskie), do której jest następnie przymocowywane za pomocą gwoździ lub zszywek. W wiekach średnich w Europie bardzo popularne było malarstwo olejne tablicowe, w którym podłożem obrazów były odpowiednio przygotowane (zagruntowane) deski.

Na gotowy obraz olejny zwykle nakładana jest warstwa materiałów żywicowych (lakieru, werniksu), w celu wydobycia głębszych efektów tonalnych, oraz ochrony powierzchni płótna przed czynnikami atmosferycznymi, drobnymi otarciami, zabrudzeniami czy gromadzeniem się kurzu.

Pomimo pojawienia się w XX w. zupełnie nowych, syntetycznych farb akrylowych, obrazy olejne do tej pory są uważane za kwintesencję sztuki malarskiej w najbardziej klasycznym jej wydaniu. Obrazy wykonane olejem na płótnie są niezwykle trwałe, oraz wyróżniają się swoimi wartościami  kolorystycznymi, które zachowują przez długie lata. Nasycone świetlistymi barwami, przyciągają uwagę i tworzą niepowtarzalne efekty wizualne.

Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę

Kolor

Biele i szarości, Brąz egipski, Brązy i odcienie żółci, Buff, Celadon, Czerwony, Fiolety, Jasny Błękit, Odcienie niebieskiego, Pomarańczowy, Sepia, Szmaragdowy, Taupe, Umbra

Wielkość

50 cm na 60 cm

Rama / Frame

Bez ramy / No frame

Technika

Farba olejna na płótnie

Styl

Sztuka figuratywna, Sztuka współczesna

Temat

Architektura, Pejzaż

Updating…
  • Brak produktów w koszyku.