O obrazie:
“Skradziony pocałunek” to niezwykłe, akrylowe płótno, które przenosi nas w świat nieco surrealistycznej intymności. Kompozycja obrazu skupia się na centralnej postaci pary, pochłoniętej namiętnym uściskiem. Kochankowie mają zamknięte oczy, a ich twarze wyrażają napięcie, podkreślając tym samym intensywność chwili przedstawionej przez artystkę.
Sylwetki bohaterów tworzą dynamiczną kompozycję, jednak – wydaje się, że nie jesteśmy do końca pewni uczuć kobiety. Jej odchylona do tyłu sylwetka i dłoń oparta o ramię partnera może sugerować pewne wahanie, brak pewności czy chce rzeczywiście pozostać w tym bliskim fizycznym kontakcie.
Błękitne tło, usiane kolorowymi, pastelowymi trójkątami, stanowi niezwykle istotny element kompozycji. Geometryczne kształty wprowadzają do obrazu dynamikę i pewną lekkość, ale jednocześnie stanowią o nieco surrealistycznym charakterze obrazu. Można je interpretować jako symbole rozbłysków emocji, które towarzyszą zakochanym, lub jako odniesienie do upływającego czasu, który nie jest w stanie zatrzymać namiętności.
Obraz doskonale wpisze się w nowoczesne, minimalistyczne wnętrza, dodając im charakteru i wyrafinowania. Będzie również świetnym uzupełnieniem wnętrz inspirowanych sztuką współczesną. Może być centralnym punktem salonu, sypialni lub gabinetu, tworząc intymny i przytulny kącik.
Praca jest opisana: na froncie płótna widnieją inicjały i rok powstania obrazu: JSM2021 (prawy, dolny róg), natomiast odwrocie jest opisane sygnaturą „Joanna Sułek-Malinowska, Skradziony pocałunek, akryl, 2021”.
O temacie obrazu: pocałunek
Pocałunek, jako jeden z najbardziej intymnych i uniwersalnych gestów ludzkich, stanowi niekończące się źródło inspiracji dla artystów. Jego znaczenie jest wielowymiarowe i zależy od kontekstu kulturowego, historycznego oraz indywidualnej interpretacji artysty. Analiza przedstawień pocałunku w sztuce pozwala na głębsze zrozumienie ludzkich emocji, relacji międzyludzkich oraz ewolucji kultury.
W sztuce wizualnej, niezależnie od epoki czy kultury, obraz pocałunku przybiera różnorodne formy, od subtelnych sugestii po ekspresyjne przedstawienia, zawsze jednak niosąc ze sobą głębokie znaczenia i różnorodną symbolikę.
Najbardziej oczywista interpretacja pocałunku w sztuce to wyraz miłości, pożądania i namiętności. Od starożytnych mitów o miłości bogów po romantyczne obrazy XIX wieku, pocałunek symbolizuje zjednoczenie dwóch dusz, spełnienie pragnień i intensywność uczuć.
Pocałunek może również reprezentować połączenie dwóch różnych elementów, tworzenie harmonijnej całości. W tym kontekście może symbolizować zjednoczenie przeciwieństw, pojednanie, a nawet mistyczne zlanie się z boskością.
W niektórych kulturach pocałunek jest gestem pojednania, przebaczenia, zgody i zawarcia pokoju. Symbolizuje zakończenie konfliktu, zjednoczenie społeczności lub narodów. Może jednak mieć również negatywne konotacje, symbolizując zdradę, śmierć lub pożegnanie. Przykładem może być pocałunek Judasza, który zdradził Jezusa.
Jedne z bardziej znanych przedstawień malarskich tego tematu to oczywiście prezentowany w wiedeńskim Belwederze słynny Pocałunek Gustawa Klimta (namalowany w latach 1908-09), czy obraz Edwarda Muncha, Pocałunek w oknie z 1897r,. który można zobaczyć w muzeum artysty w Oslo.
O technice: farba akrylowa na płótnie
Malarstwo akrylowe to jedna z najpopularniejszych technik malarskich współczesnych. Charakteryzuje się niezwykłą wszechstronnością i łatwością użycia, co czyni ją atrakcyjną zarówno dla profesjonalnych artystów, jak i dla amatorów.
Farby akrylowe są farbami wodorozcieńczalnymi i w przeciwieństwie do farb olejnych nie wymagają stosowania chemicznych rozcieńczalników, które mogą powodować problemy alergiczne. Są również prawie bezzapachowe. Wytwarza się je na bazie barwników (pigmentów) i żywicy akrylowej. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo krótki czas schnięcia, zwłaszcza w porównaniu do farb olejnych, oraz wszechstronność: farby akrylowe można nakładać na wiele różnych podłoży, takich jak płótno, drewno, papier, a nawet tkaniny. Można je rozcieńczać wodą, uzyskując efekty podobne do akwareli, lub nakładać gęsto, tworząc grube, przestrzenne faktury przypominające olej.
Farby arylowe tworzą trwałą i elastyczną powłokę, odporną na działanie czynników zewnętrznych, takich jak wilgoć czy światło. Jednak w celu dodatkowej ochrony i zabezpieczenia płótna przed kurzem, promieniowaniem UV czy drobnymi zarysowaniami, obrazy akrylowe często pokrywa się izolacyjną warstwą usuwalnego werniksu.
O artystce:
Joanna Sułek-Malinowska urodziła się w 1969 roku w Bielsku-Białej. Jest absolwentką Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dyplom z malarstwa obroniła w 1995 roku w pracowni prof. Alfreda Biedrawy, a część teoretyczną u dr Witolda Iwanka.
Jej twórczość to prace przede wszystkim w technice akrylu i akwareli. Różnorodność tych dwóch technik daje malarce możliwość szerokiej wypowiedzi artystycznej. Malarka wybiera tematy swoich prac w zależności od nastroju. Na jej obrazach pojawiają się geometryczne abstrakcje, motywy architektoniczne i roślinne, oraz postaci ujęte w różnych scenach rodzajowych.
Analiza obrazów artystki zmusza do zachowania obserwacyjnej i analitycznej czujności, ponieważ często sedno kompozycji bywa zakamuflowane przez umowność wypowiedzi. Dzięki temu, malarka zachęca i zaprasza widza do indywidualnej interpretacji treści obrazu.
Więcej o malarce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Obrazy na ścianę