Katarzyna Poszwińska – Martwa natura z czerwonym dzbankiem

Technika: Farba akrylowa na płótnie lnianym, Wymiary: 50 cm na 80 cm, Rok: 2019

Oryginalne obrazy i rysunki dostępne w ofercie Galerii Wiele Sztuki są pracami wykonanymi przez artystów tylko w jednym egzemplarzu. Do każdego sprzedanego dzieła Galeria Wiele Sztuki wystawia Certyfikat Autentyczności.

Galeria Wiele Sztuki specjalizuje się w wyszukiwaniu i promowaniu najbardziej uzdolnionych młodych artystów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych. W Galerii prezentowane są także prace profesorów i wykładowców akademickich oraz innych, uznanych polskich i zagranicznych twórców.

Jeżeli jesteś zainteresowany twórczością tej artystki i szukasz jej innych prac, skontaktuj się z nami: sklep@galeriawielesztuki.eu, lub zadzwoń: tel. kom. +48 696 893 611

O obrazie

Głównym warunkiem powstania dobrego obrazu jest jego przemyślana koncepcja i wykonany według niej projekt. „Martwa natura z czerwonym dzbankiem” jest właśnie przykładem takiej pracy: barwy, formy, kontrasty i ich wzajemne związki tworzą tutaj zrównoważoną, cieszącą oko całość.

Kompozycja zachęca do spojrzenia na obraz jak na układ przedmiotów, w którym przestrzenie między formami są tak samo ważne, jak same kształty. Artystka jako budulec pracy wykorzystała wszystkie barwy powstałe z rozszczepienia w pryzmacie wiązki białego światła tak zgrabnie, że mamy wątpliwości czy w obrazie przypadkiem nie dominuje sam kolor, a motyw jest wykorzystany już tylko jako formalny pretekst. Ten obraz wręcz dźwięczy kolorami i kontrastami dopełniających braw o czystym brzmieniu, tak jak czasami dźwięczą szklane naczynia w domu, kiedy ulicą przejedzie ciężki pojazd.

Głębia nie została pokazana poprzez tradycyjne uporządkowanie przedmiotów i ustawienie ich jeden za drugim wzdłuż linii naukowej perspektywy, czy grą światła i cienia. Tutaj mamy do czynienia z nadaniem obiektom kolorystycznej przezroczystości i takim ułożeniem barwnych pól tła, że całość tworzy perspektywę przestrzeni.  

Ta świetna pod każdym względem kompozycja będzie znakomitym dodatkiem do każdego wnętrza, a jego pogodna harmonia poprawi nastrój nawet w pochmurny dzień.

O tematyce

Martwa natura w malarstwie to przedstawienie przedmiotów nieożywionych, takich jak instrumenty muzyczne, świece, książki, najróżniejsze produkty spożywcze, naczynia i inne utensylia kuchenne czy przedmioty wyposażenia domu. Czasami mogą pojawić się niewielkie żyjące zwierzęta, a nawet ludzie – jednak nigdy nie jest to temat dominujący. Jest to jeden z najstarszych tematów malarskich wykorzystywanych w sztuce wizualnej przez człowieka, czego przykładem mogą być doskonale zachowane, świetne freski czy mozaiki z wyobrażeniami martwej natury odnalezione w starożytnych Pompejach czy Herkulanum. W następnych epokach w Europie temat ten przechodził różne koleje – w niektórych krajach (np. Niderlandach) artyści osiągnęli niebywały poziom biegłości w przedstawianiu martwej natury, podczas gdy we Francji długo był traktowany jako najniższy rodzaj malarstwa, zwykły popis zręczności warsztatowej pozbawiony większych walorów artystycznych. Dopiero dzięki impresjonistom na przełomie XIX i XX martwa natura zaczęła odzyskiwać status równy innym tematom malarskim. Dzisiaj jest jednym z najbardziej popularnych motywów, po które często sięgają malarze wszystkich szkół i kierunków.

Ciekawostka: historycy sztuki rozróżniają dużo formalnych typów martwych natur, w zależności od rodzaju dominujących rzeczy przedstawionych na obrazie; mamy więc martwą naturę śniadaniową (bankietową), owocową, kwiatową (z bukietami ciętych kwiatów), z instrumentami muzycznymi, alegoryczną, wyobrażające przedstawienia iluzjonistyczne i  gabinet osobliwości, wanitatywną (niosącą przesłanie o marności życia, przemijaniu czasu i nieuchronności śmierci), zwierzęcą (na przykład martwe, upolowane ptaki), targową i kuchenną (z przedstawieniem spiżarni lub straganów) oraz mieszaną, gdzie w kompozycji ułożonej przez malarza nie ma dominującego wątku, tylko dużo zgromadzonych przedmiotów różnego rodzaju, od książek, przez czaszki, owoce czy mięso do sprzętów domowych.          

O technice: akryl na płótnie

Farby akrylowe do powszechnego użycia w sztukach wizualnych zaczęły wchodzić od początku lat 50-tych ubiegłego stulecia, więc na tle wielu tysięcy lat wykorzystywania przez ludzi najrozmaitszych środków do wyrażania swoich artystycznych wizji jest to jeden z najnowszych materiałów malarskich. Oprócz substancji barwiących (pigmentów), akryle malarskie mogą zawierać również różne substancje dodatkowe zmieniające ich lepkość i szybkość wysychania na płótnie (np. gumę arabską). Farbami akrylowymi można malować na praktycznie każdym rodzaju podobrazia, nawet na szkle czy metalu, stąd ich popularność wśród artystów twórców street-artowych czy posługujących się techniką graffiti jako swoim środkiem wyrazu.

Można czasami usłyszeć głosy, że jest to łatwa i prosta w użyciu farba, po którą chętnie sięgają mniej doświadczeni czy wprawni warsztatowo malarze, studenci szkół artystycznych czy wręcz amatorzy. Istotnie, jednymi z cech charakterystycznych dla tych farb jest szybkość wysychania, łatwość nakładania i częściowe prześwitywanie. Jednak, po wyschnięciu artystyczne farby akrylowe są praktycznie niezmywalne i trudno podatny na korekty, co powoduje że każdy obraz tworzony w tej technice musi być bardzo dobrze przemyślany i zaplanowany, zarówno w aspektach kompozycyjnych jak i kolorystycznych. Jest to więc tworzywo wbrew obiegowej opinii o wiele bardziej wymagające i mniej tolerancyjne na błędy w procesie malarskim. 

W zastosowaniach artystycznych mogą być kładzione zarówno grubo (tzw. impast), budując wyraźną fakturę obrazu  podobnie jak w przypadku farb olejnych, lub też laserunkowo, czyli cienkimi przezroczystymi warstwami. Malarstwo akrylowe jest więc pewną alternatywą dla malarstwa olejnego, jednak dla wzmocnienia efektów fakturowych i kolorystycznych malarze często łączą obie te techniki. 

Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu.

Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę

Kolor

Czerwony, Fioletowy, Niebieski, Pomarańczowy, Zielenie, Żółty

Wielkość

50 cm na 80 cm

Rama

Bez ramy

Technika

Akryl na płótnie lnianym

Styl

Sztuka figuratywna, Sztuka współczesna

Temat

Martwa natura

Updating…
  • Brak produktów w koszyku.