Mariusz Dydo – Żubr L, model Pollock WBg

600,00 

Artysta / artist: Mariusz Dydo  

Technika / technique: Ceramika odlewana, szkliwiona. Malatura podszkliwna. Od spodu logo autora i opis numeryczny. Rogi i kopyta pokryte 24-karatowym złotem / Cast and glazed ceramics. Underglaze painting. Autor’s logo and numerical description on the bottom. Hooves and horns covered with 24-carat gold.

Wymiary / dimensions: 14,5 cm na 12,0 cm na 6,0 cm (dł. x wys. x szer. / L x H x W)

Rok / year: 2023

Galeria Wiele Sztuki, malunki naskalne przedstawiające Żubra, jaskinia Altamira, Hiszpania

Pierwszym miejscem na świecie, gdzie odkryto paleolityczną sztukę naskalną jest jaskinia Altamira w północnej Hiszpanii. Znajdują się tutaj znakomicie zachowane, prehistoryczne malowidła sylwetek różnych zwierząt, w tym imponujący, liczący sobie aż 18 metrów długości i 9 metrów szerokości malunek stada bizonów w naturalnej wielkości (fragment na zdjęciu powyżej). Obrazy były tworzone przez całe pokolenia zamieszkujących ten obszar ludzi, powstawały pomiędzy 35 tys. a 11 tys. lat p.n.e. i stanowią dowód na to, że motywy animalistyczne i przedstawienia zwierząt były jednymi z pierwszych (o ile nie pierwszymi) motywami wykorzystywanymi w sztuce przez człowieka.

Obrazy, grafiki, rzeźby i rysunki dostępne w ofercie Galerii Wiele Sztuki są oryginalnymi pracami wykonanymi bezpośrednio przez artystów. Do każdego sprzedanego dzieła wystawiamy Certyfikat Autentyczności.

Galeria Wiele Sztuki specjalizuje się w wyszukiwaniu i promowaniu najbardziej uzdolnionych młodych artystów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych. W Galerii prezentowane są także prace profesorów i wykładowców akademickich oraz innych, uznanych polskich i zagranicznych twórców.

Jeżeli jesteś zainteresowany twórczością tego artysty i szukasz jego innych prac, prosimy skontaktuj się z nami i napisz na adres: sklep@galeriawielesztuki.eu, lub zadzwoń: tel. kom. +48 696 893 611

1 w magazynie

O rzeźbie

Ceramiczne figurki Mariusza Dydo to rezultat pracy rękodzielniczej w doskonałej postaci. Ich precyzyjne wykonanie, zdobienie i zamknięta w formie ekspresja sprawiają, że czerpiemy dużą przyjemność z ich posiadania. Pomimo niewielkich rozmiarów stanowią znakomite i zauważalne uzupełnienie każdego wnętrza, a lekka forma i przekaz zdobywają serca licznego grona odbiorców. Zwłaszcza dużą popularnością cieszą się serie postaci zwierzęcych.

Ta kameralna, dekoracyjna praca jest bardzo udanym połączeniem sztuki w najlepszym wydaniu i dekoracyjnego wystroju wnętrz. Piękno i ekspresja zamknięte w tej niedużej formie (14,5 x cm x12,0 cm x 6,0 cm) znakomicie oddziaływa na nasze zmysły estetyczne.

Charakterystyczna malatura figurki (pasy i kleksy farby w chłodnym, kobaltowym niebieskim kolorze na białym korpusie) została wykonana podszkliwnie i jest inspirowana obrazami Jacksona Pollocka (1912-1956), słynnego amerykańskiego malarza i czołowej postaci abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Rogi i kopyta żubra są dodatkowo pokryte 24-karatowym złotem.  

Idealny nabytek dla kolekcjonerów zbierających nieduże, artystyczne bibeloty i kolekcjonujących kameralne rzeźby i figurki. Rzeźba doskonale nadaje się również na niepowtarzalny i elegancki prezent. Trafiony upominek zawsze sprawia radość nie tylko obdarowanemu, ale także obdarowującemu. Dlatego warto wręczyć naszym bliskim, lub osobom na których nam zależy coś naprawdę wyjątkowego, a jednocześnie niepowtarzalnego. Ten ceramiczny bibelot z dumą zagości na półce lub stoliku,  w centralnej części stylowo urządzonego salonu czy na półkach lub komodzie z pamiątkami godnymi ekspozycji.

Taki prezent może być również zachętą do rozpoczęcia wspaniałej przygody z kolekcjonowaniem pięknych przedmiotów i w tej uroczej postaci może być początkiem nowej pasji, której można oddawać się z całym zaangażowaniem.

O materiale: ceramika

Ceramika (od greckiego słowa keramos – ziemia, glina) to ogólna nazwa bardzo szerokiej gamy wyrobów artystycznych i użytkowych, wytwarzanych z różnych minerałów (materiałów ceramicznych), takich jak glina, skalenie, kwarc, tlenki różnych pierwiastków czy kaolinit. Z tej grupy zwłaszcza glina od niepamiętnych czasów stanowi podstawowy surowiec do wyrobu ceramiki.

Po wymieszaniu surowców, odpowiednim wymodelowaniu, uformowaniu i osuszeniu dany przedmiot wypala się (jedno lub wielokrotnie) w piecach w wysokich temperaturach (od 900 do nawet 2000 °C ). Niektóre wyroby ceramiczne po wypaleniu pokrywa się szkliwem (glazurą). Wyroby ceramiczne po d kątem przeznaczenia użytkowego użytkowy możemy podzielić na ceramikę budowlaną, przemysłową, techniczną, artystyczną, rzeźbiarską i naczyniową. W zależności od składu surowcowego, wyroby ceramiczne są klasyfikowane do różnych grup jakościowych: od wysublimowanej, najwyższej jakości chińskiej porcelany do surowej, nieszkliwionej terakoty.     

W ceramice występują trzy podstawowe metody produkcji: lepienie ręczne, toczenie na kole garncarskim oraz odlewanie w gipsowych formach. Ta ostatnia metoda produkcji jest obecnie najbardziej popularna zarówno w dużych fabrykach, jak i małych manufakturach i w ten sposób powstaje zdecydowanie najwięcej przedmiotów ceramicznych. Charakteryzuje się ona wysokim stopniem powtarzalności i jakości (chociaż wszystko oczywiście zależy od staranności wykonania modelu i formy), a unikatowość w ten sposób wytworzonego przedmiotu osiąga się w procesie jego kreatywnego wykończenia i artystycznego ozdobienia. 

Każdy produkt ceramiczny wytwarzany w manufakturach artystycznych, niezależnie od metody produkcji, jest zwieńczeniem wielu lat prób, doświadczeń z materiałami ceramicznymi i eksperymentowania z modelowaniem samego procesu produkcji. Wymaga opanowania i połączenia czysto technicznych, warsztatowych umiejętności pracy z materiałem i urządzeniami z dogłębną znajomością właściwości stosowanych surowców i procesów zachodzących na poszczególnych etapach produkcji.

O technice: ceramika odlewana:

Proces powstania przedmiotu ceramicznego wykonanego w technice odlewania składa się z następujących głównych etapów: opracowanie projektu i wykonanie modelu przedmiotu, przygotowanie formy (zwykle gipsowej, jedno lub wieloczęściowej, w zależności od poziomu komplikacji odlewu), wyrobienie płynnej (lejnej) masy ceramicznej, odpowiednie zalanie formy, tężenie masy w formie, wyjęcie z formy i obróbka surowego odlewu, wypalanie i zdobienie. W zależności od projektu, artysta decyduje o rodzaju końcowego rodzaju wykończenia i ozdobienia przedmiotu; może pokryć wyrób szkliwem (płynną, wodną zawiesiną różnych zmielonych minerałów i tlenków metali) oraz malowaniem na- lub pod szkliwnym. W przypadku szkliwienia przedmiot poddaje się ponownej obróbce cieplnej (drugiemu wypalaniu).    

Ciekawostka: podobnie jak w przypadku wielu innych, przełomowych odkryć dokonanych w starożytności, prawdopodobnie nigdy nie poznamy nazwiska wynalazcy koła garncarskiego, czy też regionu, z którego pochodził. Według niektórych źródeł, urządzenie to pojawiło się pierwszy raz około 3200 roku p.n.e. w Mezopotamii i pozwoliło na masowe wytwarzanie i zdobienie naczyń i przedmiotów ceramicznych, znacznie poprawiając wydajność i jakość dotychczasowych technik ręcznych. Stopniowo wynalazek koła garncarskiego rozpowszechniał się w innych regionach Bliskiego Wschodu i w niektórych krajach przenikał nawet do strefy wierzeń. W  starożytnym Egipcie wierzono a przykład, że stwórcą ludzi był bóg Chnum, który miał ulepić człowieka z gliny właśnie na kole garncarskim; sceny przedstawiające wizerunki boga Chnum przy kole garncarskim pojawiają się w sztuce staroegipskiej mniej więcej od roku 1500 p.n.e. Koła garncarskie znane były również w Grecji (ok. 1800–1600 p.n.e.) i Italii (od VIII w. p.n.e.). Na ziemie dzisiejszej Polski wynalazek koła garncarskiego przybył relatywnie późno, prawdopodobnie ok. III wieku p.n.e. wraz z napływowymi Celtami. Najbardziej znane w Polsce stanowisko archeologiczne, gdzie znaleziono ceramikę wytwarzaną na kole garncarskim znajduje się w Małopolsce, w okolicach krakowskiej Nowej Huty.

Kolor

Biały, Niebieski, Złoty

Wielkość

14,5 cm (dł.) x 12,0 cm (wys.) x 6,0 cm (szer.)

Styl

Sztuka figuratywna, Sztuka współczesna

Technika

Ceramika odlewana, szkliwiona., Malatura wykonana podszkliwnie.

Temat

Żubr

Updating…
  • Brak produktów w koszyku.