O obrazie:
Pole obrazowe tej niewielkiej pracy marynistycznej ma kształt prostokąta o wymiarach 60 cm na 40 cm, leżącego na dłuższym boku. Jest to typowy (horyzontalny) format płótna dla przedstawień pejzażowych. Praca pochodzi z cyklu „Dream Islands”. Sygnatura artystki (imię i nazwisko) jest umieszczona wzdłuż dolnej krawędzi, przy prawym rogu.
Obraz jest oprawiony w drewnianą, tzw. pływającą skrzynkową ramę, znakomicie uzupełniającą i wykańczającą całość. Rama jest w kolorze ciemnego brązu i ma szerokość około 3 cm. Obraz w ramie jest przedstawiony na zdjęciu.
Paleta obrazu jest utrzymana w chodnych, delikatnych odcieniach dominującego koloru niebieskiego, z ciemnozielono – jasnobrązowym kontrapunktem w centrum obrazu. Przedstawia pogodną impresję na temat typowego dla laguny weneckiej morskiego pejzażu z niewielką wyspą. Na wyspie rosną cztery cyprysy i stoi dom, przed którym na placyku znajduje się niewielka fontanna.
Płynąc po lagunie vaporetto (wodnym tramwajem), lub wynajętą barką co chwilę mijamy takie wysepki – jest ich w sumie ponad 60. Niektóre z nich są spore, na przykład słynne z wyrabiania szkła artystycznego Murano, czy pełne kolorowych domków Burano. Jednak najwięcej jest takich właśnie malutkich skrawków lądu, jak ten przedstawiony na obrazie Marty Bileckiej.
Miniatury, czy ogólnie prace malarskie o niewielkich wymiarach to wdzięczny format obrazu do prezentacji i ozdobienia praktycznie każdego wnętrza. Ich niewielkie rozmiary bardzo ułatwiają ekspozycję – nie wymagają specjalnej troski i wysiłku przy wieszaniu – czasami wystarczy tylko wbić mały gwóźdź i gotowe! Mogą też stać na półce w otoczeniu innych bibelotów, lub też samodzielnie stanowić piękny artystyczny akcent. Dodatkowo, obrazy z morską tematyką są cały czas bardzo pożądane i cieszą się dużą popularnością wśród naszych klientów.
O temacie obrazu: pejzaż marynistyczny
Malarstwo marynistyczne to taki rodzaj malarstwa krajobrazowego, który przedstawia pejzaż morski (inaczej zwany mariną) z wszystkimi elementami dla niego charakterystycznymi: łodziami, statkami, okrętami, widokiem portu, stoczni, czy fragmentem wybrzeża. Często (zwłaszcza w dawniejszych okresach) pejzaże morskie były tłem dla przedstawień scen religijnych lub batalistycznych dziejących się na wybrzeżu. Mariny przedstawiały też słynne bitwy morskie. Malarstwo marynistyczne wchodzi w skład szerszej dziedziny sztuki zwanej marynistyką – zalicza się do niej każdy rodzaj twórczości (np. literatura, muzyka czy rzeźba), której głównym motywem przewodnim jest morze.
Marynistyka stała się szczególnie popularna w Europie w dobie odkryć geograficznych i podbojów nowych lądów. W XVII i XVIII wieku w krajach związanych z morzem, o bogatych tradycjach żeglarskich tworzyli tacy słynni malarze maryniści jak Iwan Ajwazowski (Rosja), William Turner (Anglia), Claude Lorrain (Francja) czy Giovanni Antonio Canal (Włochy). Ze względu na możliwości malarskiego eksperymentowania z ciągle zmieniającą się wzajemną grą światła i wody krajobraz morski odegrał też bardzo ważną rolę w impresjonizmie i postimpresjonizmie.
W Polsce, ze względu na uwarunkowania historyczno-geograficzne silniejsze zainteresowanie szerszej publiczności i samych artystów sztuką marynistyczną pojawiło się dopiero w dwudziestoleciu międzywojennym, na co niewątpliwy wpływ miało odzyskanie przez nasz kraj dostępu do morza po zakończeniu I wojny światowej.
Ciekawostka: pierwszy w historii sztuki polskiej Związek Plastyków Morskich powstał w 1933 roku w Gdyni z inicjatywy wybitnych malarzy marynistów, m.in. Mariana Mokwy, Antoniego Suchanka, Soter Jaxa-Małachowskiego czy Włodzimierza Nałęcza.
Z kolei pierwsze w Wielkiej Brytanii stowarzyszenie o podobnym profilu powstało nieco później, bo w 1939 roku. The Society of Marine Artists przygotowywało się do otwarcia swojej inauguracyjnej wystawy w październiku tego roku, jednak wybuch II wojny światowej pokrzyżował te plany. Dopiero w listopadzie 1946 zaprezentowano w nowo wybudowanej Guildhall Art Gallery około 170 prac o tematyce związanej z morzem. W 1966 królowa nadała stowarzyszeniu statut organizacji pod patronatem korony i odtąd jego nazwa brzmi the Royal Society of Marine Artists.
Po drugiej stronie wielkiej wody, w Stanach Zjednoczonych stowarzyszenie zrzeszające artystów związanych z tematyką morską powstało jeszcze później, dopiero w 1978 roku.
Tak więc, wydaje się że polski Związek Plastyków Morskich mógł być jedną z pierwszych takich inicjatyw promujących tematykę morską w sztukach wizualnych w historii sztuki zachodniej.
O technice: farba akrylowa
Żywice akrylowe zostały wynalezione i opatentowane w Niemczech na początku lat 30-tych ub. wieku, a pierwsze zastosowania artystyczne miały miejsce następnej dekadzie. Te syntetyczne farby łączą niektóre właściwości farb olejnych i akwareli. Są rozpuszczalne w wodzie i szybko schną (zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych farb olejnych), w zastosowaniach artystycznych mogą być kładzione zarówno grubo (tzw. impast), budując wyraźną fakturę obrazu podobnie jak w przypadku farb olejnych, lub też laserunkowo, czyli cienkimi przezroczystymi warstwami. Malarstwo akrylowe jest więc pewną alternatywą dla malarstwa olejnego, jednak dla wzmocnienia efektów fakturowych i kolorystycznych malarze często łączą obie te techniki.
Akryle można je kłaść na bardzo zróżnicowane i praktycznie dowolne podłoża: od typowych płócien malarskich, przez drewno, beton do stali, szkła i betonu. Ta elastyczność zastosowania powoduje, że są szczególnie popularne wśród artystów uprawiających street-art i sztukę graffiti. Obecne generacje farb akrylowych są bardzo zaawansowane i praktycznie jakościowo nie ustępują farbom olejnym.
O artystce:
Marta Bilecka jest absolwentką Wydziału Grafiki i Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Jej ulubionym i często wykorzystywanym tematem jest morze i mariny (czyli pejzaże morskie). W swoich obrazach prezentuje miejsca wypełnione ciszą i przestrzenią, dalekie od miejskiego zgiełku. Czasami są uzupełnione sztafarzem (ludzkimi postaciami), będącymi subtelnym uzupełnieniem kompozycji, a niektóre z morskich pejzaży mają charakter na poły surrealistyczny i impresjonistyczny. Artystka świetnie bawi się kolorem i światłem, umiejętnie budując spokojną narrację i wprowadzając obserwatora w nostalgiczny nastrój.
Obrazy Marty Bielickiej były prezentowane na licznych, zbiorowych i indywidualnych wystawach w Polsce i wielu krajach świata, od Korei po Skandynawię i znajdują się w licznych galeriach i prywatnych kolekcjach w Polsce, Austrii, Kanadzie i w Europie Północnej.
Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę.