O obrazie:
Obraz zbudowany jest z pozornie niepowiązanych i niepasujących do siebie elementów kompozycji: konni jeźdźcy, którym udało wydostać się z ram XVIII-wiecznych obrazów George’a Stubbsa i jakimś cudem zabłądzili na naszą plażę, pełna dramatycznych światłocieni wydma po prawej stronie, odwrócona do nas plecami postać samotnej spacerowiczki z psem, czy w końcu paleta studyjnych, nienaturalnie podkręconych kolorów dzieląca sceną na dwie wyraźnie różne płaszczyzny – wszystko to razem sprawia wrażenie odrealnionej sceny i zatrzymanego w ruchu, poklatkowego odzwierciedlenia sennego marzenia.
ciekawostka: terminem „realizm magiczny” posłużył się po raz pierwszy w 1925 r. niemiecki historyk i krytyk sztuki Franz Roh (1890 – 1965) w eseju omawiającym nowy styl w malarstwie, zwanym jako nowy obiektywizm. Z czasem pojęcie to rozszerzyło się na te style malarstwa realistycznego, które stosowały zagadkowy, tajemniczy i magiczny język form. Styl ten, czerpiący inspirację z malarstwa metafizycznego, można traktować jako specyficzną formę surrealizmu. Malarstwo realizmu magicznego pokazuje na pozór zwyczajny świat, który jednak odbiega od normalności i sprawia wrażenie obrazów z pogranicza snu i jawy. Trudne do wychwycenia napięcie wyraża się w dziwnych kontrastach światła, cieni i koloru, tajemniczych, nierzeczywistych i nieoczywistych przedstawieniach i zestawieniach osób i miejsc, lub w nawet w pewnym chaosie kompozycyjnym przedmiotów i ludzi.
O malarce:
Malinowska Anna jest malarką, rysowniczką i graficzką. Studiowała malarstwo i grafikę na gdańskiej PWSSP w latach 1985-1991. Malarstwo studiowała pod kierunkiem profesora Kiejstuta Bereźnickiego, u którego uzyskała dyplom w 1991 roku. Został on zakwalifikowany do najlepszych polskich dyplomów malarskich 1991 roku. Niechętnie opowiada o swych obrazach. Mówi, że są tak intensywne i bogate w formy, poziomy i znaczenia, że dodatkowe słowa przytłaczają zamiast rozjaśniać, hałasują zamiast chronić ciszę przestrzeni. A cisza i nieruchomość obrazu jest dla Malinowskiej jego wspaniałym atutem.
O technice:
Farby akrylowe do powszechnego użycia w sztukach wizualnych zaczęły wchodzić od początku lat 50-tych ubiegłego stulecia, więc na tle wielu tysięcy lat wykorzystywania przez ludzi najrozmaitszych środków do wyrażania swoich artystycznych wizji jest to jeden z najnowszych materiałów malarskich. Oprócz substancji barwiących (pigmentów), akryle malarskie mogą zawierać również różne substancje dodatkowe zmieniające ich lepkość i szybkość wysychania na płótnie (np. gumę arabską). Farbami akrylowymi można malować na praktycznie każdym rodzaju podobrazia, nawet na szkle czy metalu, stąd ich popularność wśród artystów twórców street-artowych czy posługujących się techniką graffiti jako swoim środkiem wyrazu.
Można czasami usłyszeć głosy, że jest to łatwa i prosta w użyciu farba, po którą chętnie sięgają mniej doświadczeni czy wprawni warsztatowo malarze, studenci szkół artystycznych czy wręcz amatorzy. Istotnie, jednymi z cech charakterystycznych dla tych farb jest szybkość wysychania, łatwość nakładania i częściowe prześwitywanie. Jednak, po wyschnięciu artystyczne farby akrylowe są praktycznie niezmywalne i trudno podatny na korekty, co powoduje że każdy obraz tworzony w tej technice musi być bardzo dobrze przemyślany i zaplanowany, zarówno w aspektach kompozycyjnych jak i kolorystycznych. Jest to więc tworzywo wbrew obiegowej opinii o wiele bardziej wymagające i mniej tolerancyjne na błędy w procesie malarskim.
W zastosowaniach artystycznych mogą być kładzione zarówno grubo (tzw. impast), budując wyraźną fakturę obrazu podobnie jak w przypadku farb olejnych, lub też laserunkowo, cienkimi przezroczystymi warstwami. Malarstwo akrylowe jest więc pewną alternatywą dla malarstwa olejnego (nie bez znaczenia jest też tutaj zauważalna różnica w cenie materiału na korzyść akryli), jednak dla wzmocnienia efektów fakturowych i kolorystycznych malarze często łączą obie te techniki.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę