O obrazie:
Artystka w cyklu kilku obrazów zatytułowanych „Dzioborożce” dokumentuje zagrożony wyginięciem egzotyczny gatunek ptaków. Praca przedstawia głowę samicy dzioborożca kafryjskiego. Jak zawsze w przypadku prac tej malarki, obraz jest doskonale dopracowany warsztatowo i kompozycyjnie. Sportretowany osobnik przechyla lekko głowę na bok, jakby zastanawiając się nad losem swojego gatunku. Oby nie udało nam się doprowadzić do sytuacji, w której za parę lat tylko dzięki tym obrazom będziemy wiedzieli, jak wyglądał kolejny wyeliminowany przez człowieka gatunek.
Dzioborożce kafryjskie występują w centralnej i południowej Afryce, na sawannach Kenii, Rwandy, częściowo na terenie RPA, Namibii i Botswany. Ptaki te osiągają do 100 cm długości i mogą ważyć do 6 kilogramów. Gatunek jest uważany za zagrożony wyginięciem, głównie z powodu szybkiej utraty naturalnych siedlisk spowodowanej działalnością człowieka (masywne wycinki drzew w celu uzyskania miejsca pod uprawy), oraz narastającemu w skali zjawisku dużych pożarów lasów. Problem z malejącą populacją dzioborożców kafryjskich jest dodatkowo pogłębiany przez naturalne, powolne tempo rozmnażania się i dojrzewania ptaków tego gatunku
Ciekawostka: dzioborożce kafryjskie gniazdują kooperatywnie, to znaczy że osobniki inne niż rodzice pomagają opiekować się pisklętami. Jednej parze dzioborożców może towarzyszyć i pomagać do 9 pomocników, zarówno samców jak i samic. Co najmniej 300 gatunków ptaków na świecie odchowuje młode w ten sposób.
O technice:
Malarstwo olejne to technika artystyczna polegająca na wykorzystywaniu farb, które powstają poprzez zmieszanie suchych pigmentów (barwników) proszkowych z wyselekcjonowanym rafinowanym olejem lnianym (stosuje się też czasami olej makowy lub z orzechów włoskich) do konsystencji sztywnej pasty i zmielenie jej przez silne tarcie w stalowych młynach walcowych. Wyjątkowa łatwość, z jaką przy pomocy tych farb można mieszać kolory i budować przejścia tonalne czyni je wyjątkowymi wśród innych materiałów malarskich; jednocześnie pozwalają na uzyskanie bogatych i różnorodnych efektów fakturowych przy pomocy tzw. laserunku (farba kładziona bardzo cienkimi warstwami) czy techniki impasto (grube warstwy farby budujące głębokie struktury).
Standardowym podłożem do namalowania obrazu olejnego jest płótno, wykonane z czystego lnu o mocnym i gęstym splocie. Płótno jest przycinane do odpowiedniego rozmiaru i rozpinane na drewnianej ramie, do której jest następnie przymocowywane za pomocą gwoździ lub zszywek.
Na gotowy obraz olejny zwykle nakładana jest warstwa materiałów żywicowych (lakieru, werniksu), w celu wydobycia głębszych efektów tonalnych, oraz ochrony powierzchni płótna przed czynnikami atmosferycznymi, drobnymi otarciami, zabrudzeniami czy gromadzeniem się kurzu.
O artystce:
Barbara Kuchnowska jest absolwentką gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych – w czerwcu 2023 roku obroniła pacę dyplomową z wynikiem celującym na Wydziale Malarstwa w pracowni Prof. Macieja Świeszewskiego.
Dwukrotna Stypendystka Rektora dla najlepszych studentów. Laureatka IV edycji prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Studenckiego im. Wojciecha Fangora w 2022 r. Otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie „Inspiracje 2022” zorganizowanym przez Fundację Sztuki Współczesnej „Paleta”, zdobywczyni II miejsca w XVI edycji konkursu plastyczno-literackiego pt. „Bursztyn – złoto Bałtyku”. Nominowana do nagrody Najlepsi Absolwenci Uczelni Artystycznych w Polsce artNOBLE 2023. Założycielka Stowarzyszenia Artystycznego Pictura. Poza malarstwem sztalugowym pisze ikony. Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę