O obrazie:
Obraz pochodzi z realizowanego przez artystę od 2020 roku cyklu poświęconego rzekom i strumieniom Podlasia i Puszczy Białowieskiej. Gromacki dokumentuje w niej niewielkie, nikomu nie znane strugi i potoki, wijące się przez bagniska, jeszcze gdzieniegdzie dziewicze ostępy leśne, łąki i mokradła.
Praca przedstawia dolinę i niewielkie rozlewisko strugi nazywającej się Braszcza, płynącej przez leśny obszar przyłączony do Białowieskiego Parku Narodowego w roku 1996. Braszcza jest prawym dopływem rzeki Narewki, której artysta również dedykował obraz – praca ta jest dostępna w naszej Galerii.
Braszcza to obraz piękny kolorystycznie; przy czym jego paleta rozjaśnia się od nasyconych walorów fioletu, brązu, błękitu i zieleni w dolnym pasie pierwszego planu, do jasnych, rozrzedzonych letnim powietrzem leśnych kolorów planu drugiego. Jego pole obrazowe ma kształt prostokąta o wymiarach 140 cm na 100 cm w horyzontalnym układzie, typowym dla przedstawień pejzażowych.
Ciekawostki o temacie obrazu: Licząca 8,2 km struga jest prawostronnym dopływem Narewki i bierze swój początek w bagnach położonych w północnej części polany w okolicy wsi Masiewo Nowe. Rzeczka jest mało zniekształcona pracami melioracyjnymi, z wyjątkiem początkowego biegu w okolicy Masiewa. Szerokość doliny waha się od kilku do kilkudziesięciu metrów. Średni spadek wynosi 0,7 m/km biegu. Na terasach występują zbiorowiska łęgowe z drzewostanem olszowo-jesionowym.
Rzeczkę mniej więcej w połowie biegu przecina ścieżka „Tropem Żubra”. Jest to turystyczna pieszo-rowerowa trasa o długości ok. 20 km. Warto zatrzymać się na mostku w drodze ze wsi Gruszki i nasycić oczy widokiem rzecznej doliny.
Braszcza to również nazwa puszczańskiego uroczyska, które w swoich pracach poświęconych Puszczy Białowieskiej opisywali znakomici przyrodnicy i leśnicy Jan Jerzy Karpiński (1896-1965) i Otton Hedermann (1887-1937).
O artyście:
Daniel Gromacki urodził się w 1981 roku w Hajnówce, gdzie w otoczeniu Puszczy Białowieskiej spędził swoje najmłodsze lata. Ukończył Wydział Artystyczny i Wydział Humanistyczny UMSC w Lublinie oraz Lubelską Szkołę Sztuki i Projektowania na kierunku Techniki Malarskie i Pozłotnicze. Bierze udział w licznych wystawach i plenerach malarskich. Zajmuje się również pracą pedagogiczną.
Największą twórczą fascynacją Daniela Gromackiego jest pejzaż ukochanego Podlasia. W jego obrazach dominują zwłaszcza dwa motywy: zanikająca, unikatowa drewniana architektura małych, podlaskich wsi oraz krajobrazy samej Puszczy Białowieskiej. Od 2020 roku pracuje nad cyklem obrazów poświęconych rzekom Podlasia – maluje niewielkie, nikomu nie znane strugi i potoki, wijące się przez bagniska, jeszcze gdzieniegdzie dziewicze ostępy leśne, łąki i mokradła.
Atutem malarstwa artysty jest doskonałe, bardzo wrażliwe dobieranie barw tworzących zadziwiający świat widziany oczami świetnego kolorysty, oraz kapitalne operowanie techniką impasto – kładzenia gęstych, budujących grubą, wyraźną fakturę obrazu kolejnych warstw olejnej farby.
Natura w jego pracach przenika się ze światem fantazji, tworząc niepowtarzalne malarskie widowiska, a tym samym stwarzając u odbiorcy przestrzeń na odczucia i refleksje. Malarz pracuje bardzo ekspresyjnie, z pełnym wewnętrznym zaangażowaniem i poświęceniem. Zawsze maluje z natury.
Pełny biogram artysty oraz wszystkie jego obrazy dostępne w ofercie naszej Galerii Wiele Sztuki znajdziesz tutaj.
O technice:
Różnego rodzaju farby olejne były wykorzystywane w zastosowaniach artystycznych i użytkowych (np. do malowania, konserwacji i zdobienia drewnianych elementów budynków, ścian czy łodzi) od tysiącleci. W malarstwie europejskim spopularyzował je w XV wieku niderlandzki malarz Jan van Eyck, który (prawdopodobnie) razem ze swoim bratem Hubertem opracował recepturę farb wytwarzanych z oleju lnianego i pigmentu. Co ciekawe, formuła ta praktycznie bez większych zmian jest wykorzystywana do tej pory.
W świecie zachodniej cywilizacji stosowanie farb olejnych do dzisiaj uważa się za wyraz klasycznej dyscypliny malarskiej na najwyższym poziomie. Z pewnością to podejście jest w dużym stopniu podyktowane specyficznym sentymentem i uznaniem dla wielowiekowej tradycji i wspaniałych dzieł najlepszych malarzy naszego kręgu kulturowego, wykonanych w tej właśnie technice. Jednak należy pamiętać o tym, że o jakości obrazu stanowią przede wszystkim jego obiektywne wartości artystyczne i talent malarza, a w mniejszym zaś stopniu użyty przez niego materiał.
Farba olejna oferuje niezwykły potencjał różnorodnych środków wyrazu artystycznego: od gęstości i bogactwa koloru, poprzez szeroką rozpiętość uzyskiwanych barw aż po możliwość oddania najdrobniejszych detali i szczegółów kompozycji. Można przy jej pomocy uzyskać głębokie efekty fakturowe (tzw. technika impasto), lub powierzchnie płaskie, wykonane laserunkiem, o gładkości i połysku porcelany. Właściwości farb olejnych umożliwiają precyzyjne komponowanie przejść tonalnych pomiędzy kolorami, a w razie potrzeby można wielokrotnie poprawiać kompozycję przez wytarcie farby i przemalowanie danego fragmentu obrazu.
Obrazy wykonane olejem na płótnie są niezwykle trwałe (pod warunkiem ich odpowiedniego zabezpieczenia werniksem), oraz wyróżniają się swoimi wartościami kolorystycznymi, które zachowują przez długie lata. Nasycone świetlistymi barwami, przyciągają uwagę i tworzą niepowtarzalne efekty wizualne.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę