O obrazie:
Tytułowa sfora to grupa psów o charakterystycznych dla chartów, dolichocefalicznych proporcjach budowy głowy. Dwie jasne siedzące sylwetki psów na pierwszym planie zdają się wychodzić z płótna w stronę widza, budując przestrzeń sceny. W głębi widać majaczące kolejne kształty zwierząt, ale nie wiemy ile ich jest dokładnie.
Praca ma dobrą kompozycję i napięcie wsparte wąską paletą barw, skoncentrowaną głównie wokół zimnych odcieni koloru niebieskiego zmieszanego z zielonym. Taka barwa tłumi impuls krążenia i zbija temperaturę, jednak w jakiś sposób odczuwamy nieodparte wrażenie, że spokój panujący na obrazie jest tylko pozorny – nie może umknąć naszej uwadze ciemna sylweta i schylony łeb psa z jarzącymi się białkami oczu na pierwszym planie. Psy patrzą z lekkim napięciem w lewo, poza ramy kadru, gdzie chyba dzieje się coś, co już zwróciło ich uwagę – brakuje tylko tego ostatecznego impulsu, żeby sfora ruszyła … Symbolika tej sceny jest w sumie nieco niepokojąca i nie potrzeba większej wyobraźni, żeby odnaleźć sporo analogii do historii najnowszej, czy zachowań społecznych naszego gatunku.
O temacie obrazu:
Od czasów prehistorycznych zwierzęta są motywem, po który bardzo często sięgają twórcy sztuki wizualnej. Analiza tego zagadnienia znajduje się w niezliczonej ilości opracowań, próbujących wyjaśnić związki pomiędzy zwierzętami a naszym gatunkiem oraz przyczyny, jakie skłaniają twórców do zajmowania tym tematem. Zwierzęta były przedstawiane w wizualizacjach mitów i kontekstach religijnych jako wyobrażenia bogów. Pełniły funkcje symboliczne, lub też były uwieczniane po prostu jako ulubieńcy człowieka. W XVII i XIX wieku tematyka animalistyczna była tak popularna, że wielu malarzy specjalizowało się w scenach z polowań lub wyścigów, lub malowaniu zwierzęcych portretów czworonożnych pupilków arystokracji. Najczęstszymi motywami animalistycznymi były to konie, psy (bardzo często występujące razem, np. w przedstawieniach scen polowań), ptaki czy gospodarskie zwierzęta domowe. Edwin Landseer (ulubiony malarz angielskiej królowej Wiktorii) spopularyzował uczłowieczone, sentymentalne wizerunki zwierząt, a Edgar Degas eksperymentował z kadrowaniem i kompozycją malują sceny z wyścigów konnych. Również w dzisiejszych czasach tematyka zwierzęca jest bardzo popularna, a w naszej Galerii można kupić świetne zwierzęce portrety autorstwa Klaudii Chomy (obrazy malarki znajdziesz tutaj) lub urocze obrazy z kotami Marty Sobierajskiej.
Ciekawostka: Charty to grupa ras psów o bardzo starym rodowodzie, znana już w starożytności. Na mezopotamskiej ceramice pochodzącej z IV wieku p.n.e. są przedstawione w scenach polowania podczas pogoni za pustynnymi gazelami. Za najszybszą rasę wśród chartów uważa się charta angielskiego Greyhund, osiągającego podczas wyścigów prędkość ponad 70 km/h.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu.
Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę