Cykl obrazów pejzażowych „Islandia” został wykonany w technice akrylowej. Powstał w wyniku przeżytych wrażeń i obcowania z niepowtarzalnym klimatem tej magicznej, pełnej kontrastów północnej wyspy. Twórczy proces malarski w tym przypadku był również procesem analizy uczuć, wspomnień i marzeń artystki, które wpłynęły na wybór tematów, ich interpretację i ostateczny kształt prac.
z recenzji cyklu napisanej przez Prof. Leona Michnę: „W swoich obrazach autorka ukazuje po mistrzowsku czystość kolorów, różnorodność kształtów i zjawisk islandzkiego krajobrazu. Upraszczając formy, przy użyciu perfekcyjnie zestawionych kolorów wspaniale oddaje nastrój i klimat surowej, północnej przyrody.”
O temacie obrazu – mała porcja wiedzy o Islandii numer 5
Ze względu na wysokie opady atmosferyczne i bogatą rzeźbę terenu, Islandia charakteryzuje się dużą ilością jezior i mniejszych zbiorników wodnych – jest ich na tej wyspie kilkaset. Największe z nich, Þingvallavatn (Thingvallavatn), jest pochodzenia tektonicznego, leży w południowo-zachodniej części wyspy i ma powierzchnię 84 km² (Śniardwy, nasze największe jezioro ma powierzchnię ponad 113 km²). Jego wody należą do jednych z najczystszych na świecie i mają przejrzystość do 120 metrów. W okolicach tego jeziora znajduje się skomplikowany system szczelin w skalnym podłożu, wskazujący na przebieg granicy pomiędzy dwoma płytami tektonicznymi. Największa z tych szczelin, nazywana „Wąwozem wszystkich ludzi”, lub „Kanionem Silfra” ma 63 metry głębokości. To właśnie tam, na północnym brzegu jeziora, zgromadził się po raz pierwszy w 930 roku islandzki parlament nazywany Althing, uważany za najstarsze dotychczas istniejące zgromadzenie ogólne.
O technice – akryl na płótnie
Żywice i farby akrylowe zostały wynalezione i opatentowane w Niemczech na początku lat 30-tych XX wieku. Spoiwem w tych farbach są żywice poliakrylowe, w których są zawieszone cząstki pigmentu. Oprócz substancji barwiących, akryle malarskie mogą zawierać również różne substancje dodatkowe zmieniające ich lepkość i szybkość wysychania (np. gumę arabską).
Farbami akrylowymi można malować na praktycznie każdym rodzaju podobrazia, nawet na szkle, dlatego są szczególnie popularne wśród twórców street-artowych. W zastosowaniach artystycznych mogą być kładzione grubo (impast) tak jak farby olejne lub laserunkowo, cienko przezroczystymi warstwami. Malarstwo akrylowe jest alternatywą dla malarstwa olejnego, jednak dla wzmocnienia efektów fakturowych i kolorystycznych malarze często łączą obie te techniki.
O tematyce – pejzaż w malarstwie
Pejzaż w malarstwie to wyobrażenie i przedstawienie widoku natury. Do najbardziej znanych należy realistyczny pejzaż naturalny, obrazujący rozległe góry, bezkresne morze, leśną polanę czy łąkę. Z kolei obraz, rysunek lub rycina przedstawiająca ucywilizowane otoczenie człowieka: ogólny pejzaż miasta, przestrzeni wiejskiej zagrody lub ich fragmentów nosi nazwę weduty.
W Dalekiej Azji (Chiny, Japonia) malarstwo pejzażowe przez całe stulecia było cenionym i jednym z głównych gatunków sztuki wizualnej, natomiast na naszym kontynencie historia pejzażu jako samodzielnego gatunku malarskiego nie jest taka prosta. Chociaż w starożytnej Grecji czy Rzymie pejzaż jako temat samodzielny stanowił element dekoracji wnętrz i był bardzo często stosowany, to później stracił na popularności i aż do końca średniowiecza występował bardziej jako tło dla przedstawianych zdarzeń mitologicznych, historycznych czy religijnych.
Dopiero od XVI wielu malarstwo pejzażowe zaczęło przekształcać się w niezależną dziedzinę artystyczną i stopniowo zyskiwało na znaczeniu. Powstały różne jego odmiany i słynne szkoły pejzażu, m. in. szkoła z Barbizon czy angielska. Prawdziwy rozkwit tego tematu zaczął się jednak tak naprawdę za przyczyną impresjonistów, którzy uczynili z pejzażu jednej z najpopularniejszych dziedzin sztuki.
W XX wieku był częstym tematem podejmowanym przez artystów różnych kierunków – fowistów, kubistów, ekspresjonistów czy nawet surrealistów. W Polsce malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w połowie XIX wieku, a jako najwybitniejszych naszych pejzażystów należy wymienić Józefa Chełmońskiego, braci Gierymskich, Władysława Podkowińskiego czy Jana Stanisławskiego.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu.
Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę