O obrazie:
Malarstwo Agnieszki Lewandowskiej często nawiązuje do barokowego motywu vanitas (łac. marność), przypominającego o nieuchronności śmierci, przemijaniu i niewielkiej wartości rzeczy doczesnych. Często posługuje się w swoich pracach surowymi motywami przemocy, krwi, mięsa, spożywania czy rozkładu ciała, próbując zawrzeć w obrazach jednoczesne piękno i obrzydliwość ulotności życia biologicznego.
Przeprowadza na płótnie swoistą wiwisekcję własnej wyobraźni, tworząc wizerunki fantastycznych, surrealistycznie zniekształconych zwierząt ujętych w kontekście nieoczywistego, często niepokojącego tła. Interesują ją cechy fizyczne i biologiczność żywej istoty, jej budowa, masa, kolor, mechanika ruchu.
Zależy jej na wywołaniu intensywnych doznań estetycznych, nawet jeżeli nie będą one przyjemne dla wszystkich odbiorców, dotykania tematów zakazanych, a jednocześnie uniwersalnych; takich jak śmierć, pożywianie się, seks i miłość. Pragnie wywołać w widzu poczucie dyskomfortu, ale też wzbudzić świadomość własnej cielesności i podleganiu nieubłaganym prawom natury – procesom starzenia się, zaniku funkcji biologicznych, śmierci i rozkładowi.
O technice:
Malarstwo olejne to technika artystyczna polegająca na wykorzystywaniu farb, które powstają poprzez zmieszanie suchych pigmentów (barwników) proszkowych z wyselekcjonowanym rafinowanym olejem lnianym (stosuje się też czasami olej makowy lub z orzechów włoskich) do konsystencji sztywnej pasty i zmielenie jej przez silne tarcie w stalowych młynach walcowych. Wyjątkowa łatwość, z jaką przy pomocy tych farb można mieszać kolory i budować przejścia tonalne czyni je wyjątkowymi wśród innych materiałów malarskich; jednocześnie pozwalają na uzyskanie bogatych i różnorodnych efektów fakturowych przy pomocy tzw. laserunku (farba kładziona bardzo cienkimi warstwami) czy techniki impasto (grube warstwy farby budujące głębokie struktury).
Standardowym podłożem do namalowania obrazu olejnego jest płótno, wykonane z czystego lnu o mocnym i gęstym splocie. Płótno jest przycinane do odpowiedniego rozmiaru i rozpinane na drewnianej ramie, do której jest następnie przymocowywane za pomocą gwoździ lub zszywek.
Na gotowy obraz olejny zwykle nakładana jest warstwa materiałów żywicowych (lakieru, werniksu), w celu wydobycia głębszych efektów tonalnych, oraz ochrony powierzchni płótna przed czynnikami atmosferycznymi, drobnymi otarciami, zabrudzeniami czy gromadzeniem się kurzu.
O artystce:
Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Magdaleny Abakanowicz w Gdyni i Wydziału Malarskiego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2023 obroniła dyplom pt. „Ołtarz Lilith” na Wydziale Malarskim gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego. Opiekunem aneksu „Mutanty. W hołdzie Magdalenie Abakanowicz” był prof. Jacek Zdybel.
Czerpie inspiracje z całej gamy postaci z historii sztuki, zarówno dawnej jak i współczesnej, ale również ze świata opery. Interesuje ją zwłaszcza okres malarstwo i opera epoki baroku, najbardziej fascynującymi twórcami są dla niej m.in. Rembrandt van Rijn, Peter Paul Rubens, Artemisia Gentileschi (która jako pierwsza kobieta została w 1616 r. przyjęta do florenckiej Accademia delle Arti del Disegno) i Diego Velázquez, malarz nadworny króla Filipa IV
Uczestniczka plenerów artystycznych w Rodowie, Jastarni i Gorlicach. Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Galerii WL4 Mleczny Piotr, „Brutal Content”, „Faza” i „311” w Gdańskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuki, „Morskie impresje” w wejherowskim centrum kultury, „Między formą w kolorem” w MBWA w Lesznie czy Najlepsze Dyplomy 2022/23 w ASP Gdańsk.
Agnieszka Lewandowska otrzymała Wyróżnienie Honorowe w Konkursie Malarskim Fundacji im. Franciszki Eibisch w 2021r. za obraz „Rodhocetus pożerający sam siebie”.
Artystka jest także finalistką IV edycji prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora w 2022 roku za obraz „Dormons tous”. Praca ta jest prezentowana na wystawie Pejzaż Malarstwa Polskiego w warszawskiej Galerii Narodowej Zachęta (listopad 2023 – luty 2024).
Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę