O obrazie:
Obraz olejny „Ku słońcu” to fascynująca, surrealistyczna wizja, która łączy w sobie motyw lotu, natury i egzystencjalnej refleksji. Artystka, personifikując muchę jako pilota małego samolotu, zaprasza widza do rozważań nad granicami poznawczymi między gatunkami i uniwersalnością ludzkich (a może i zwierzęcych) dążeń.
Kompozycja: Obraz charakteryzuje się dynamiczną, diagonalną kompozycją. Ukośna linia fal i chmur prowadzi wzrok widza od dołu w kierunku słońca w lewym górnym rogu. Samolot, umieszczony w centralnej części kompozycji, przecina tę linię, dodając dynamiki i poczucia ruchu. Kompozycja jest otwarta, sugerując, że akcja toczy się poza ramami obrazu.
Scena lotu nad wzburzonym morzem, w kierunku zamglonego słońca, nabiera głębokiego znaczenia symbolicznego, stając się metaforą dążenia do celu, pokonywania przeciwności i poszukiwania nadziei. Kontrast między drobną muchą a potęgą natury (woda, chmury) podkreśla determinację i odwagę małego bohatera.
Charakterystyczne dla artystki przedstawianie owadów w rolach ludzkich, wykonujących codzienne czynności, prowokuje do refleksji nad naszym antropocentrycznym spojrzeniem na świat i skłania do zastanowienia się nad podobieństwami między ludźmi a zwierzętami. „Ku słońcu” to dzieło, które intryguje, pobudza wyobraźnię i skłania do głębszych przemyśleń nad relacją człowieka z naturą i miejscem w świecie.
O temacie obrazu: pejzaż ze sztafarzem (portretem zwierzęcym)
Malarstwo pejzażowe od wieków fascynuje artystów i odbiorców, oferując bogactwo interpretacji i emocji. Stanowi ono odzwierciedlenie relacji człowieka z naturą, ukazując jej piękno, potęgę i zmienność.
Pejzaż może być traktowany jako portret miejsca, oddający jego specyficzny charakter i atmosferę. Może również stanowić metaforę stanów emocjonalnych, odzwierciedlając melancholię, zachwyt czy nostalgię. W malarstwie pejzażowym ważna jest obserwacja natury, ale także wyobraźnia i interpretacja artysty. Poprzez dobór kolorów, kompozycji i techniki malarskiej artysta tworzy własną wizję krajobrazu
Pejzaż może być realistyczny, oddający szczegóły topograficzne, lub abstrakcyjny, skupiony na wrażeniach i emocjach. W historii sztuki pejzaż ewoluował od tła dla scen religijnych i historycznych do samodzielnego gatunku.
Dziś malarstwo pejzażowe nadal inspiruje artystów, którzy poszukują nowych sposobów wyrażania swojego związku z naturą.
Portrety zwierząt towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. To fascynujący obszar malarstwa i generalnie wszystkich sztuk wizualnych, który łączy w sobie precyzję obserwacji, umiejętność uchwycenia charakteru i emocji oraz głębokie zrozumienie natury. Znajdujemy je w sztuce starożytnej, średniowiecznej, a także w różnych kulturach na całym świecie.
Współcześnie portret zwierzęcy w dalszym ciągu cieszy się ogromną popularnością, zarówno wśród artystów, jak i odbiorców. Artyści, którzy podejmują się tego tematu, często pragną nie tylko odtworzyć wierny obraz zwierzęcia, ale także wydobyć z niego coś więcej – jego duszę, osobowość i unikalne piękno. Dążąc do jak najwierniejszego odwzorowania rzeczywistości, zwracają uwagę na detale takie jak sierść, oczy czy tekstura skóry.
Portrety zwierząt powstają w różnych technikach i stylach; od realizmu (który wydaje się dominować w tej tematyce), przez akcentujący wrażenia świetlne i kolorystyczne impresjonizm do ekspresjonizmu i nawet abstrakcji czy surrealizmu.
O technice: farba akrylowa na płótnie
Farba akrylowa to wszechstronne medium malarskie, które zyskało ogromną popularność w XX wieku. Jej uniwersalność i łatwość użycia sprawiają, że jest chętnie wybierana zarówno przez profesjonalnych artystów, jak i amatorów.
Dostępna jest ogromna paleta kolorów, co daje artystom niemal nieograniczone możliwości. Dodatkowo, farby akrylowe można łatwo mieszać ze sobą, tworząc nowe, autorskie kolory i odcienie. Farby akrylowe są wykorzystywane w wielu technikach malarskich, takich jak: malarstwo sztalugowe, malarstwo ścienne (dekoracja ścian, tworzenie murali i innych form sztuki ściennej), kolaż czy mixed media.
Obrazy wykonane farbami akrylowymi są trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych, jednak podobnie jak w przypadku malarstwa olejnego, gotowy obraz akrylowy często pokrywa się izolacyjną warstwą usuwalnego werniksu w celu dodatkowej ochrony i zabezpieczenia farby przed kurzem, promieniowaniem UV czy zarysowaniami.
Podsumowując, farby akrylowe to wszechstronne i łatwe w użyciu medium malarskie, które pozwala na realizację wielu artystycznych wizji. Ich popularność wynika z połączenia trwałości, szybkości schnięcia i szerokiej gamy możliwości zastosowania.
O artystce:
Katarzyna Bąkowska-Roszkowska urodziła się 28 lipca 1985 r. w Płocku, tam też obecnie mieszka i pracuje. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom obroniła w 2010 w Pracowni Malarstwa prof. Wiesława Szamborskiego; aneks do pracy dyplomowej zrealizowała w pracowni wiedzy o działaniach i strukturach wizualnych pod kierunkiem prof. Jacka Dyrzyńskiego. W 2013 rozpoczęła na macierzystej uczelni studia doktoranckie, które ukończyła w 2019 r. uzyskując tytuł doktora sztuki.
Twórczość Katarzyny Bąkowskiej-Roszkowskiej stanowi intrygujące połączenie estetyki i głębokiej refleksji nad naturą ludzkiej egzystencji. Artystka, mistrzyni kontrastu, zaprasza nas w niezwykłą podróż do świata, gdzie granice między tym, co uważamy za piękne i odrażające, zacierają się
W jej obrazach często spotykamy się z wykorzystaniem symboliki zwierzęcej, ukazującej uniwersalne doświadczenia człowieka. Wybór owadów, często wzbudzających niechęć, jest świadomym zabiegiem. Przez pryzmat tych małych stworzeń, artystka ukazuje złożoność ludzkich emocji, relacji oraz dylematów. Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Obrazy na ścianę