O obrazie:
Temat obrazu jest zarówno prosty, jak i intrygujący. W centrum kadru widzimy dwa duże, ciemnozielone owady, odwrócone do widza tyłem, siedzące na końcu drewnianego pomostu. Jeden z nich trzyma w ręku wędkę; ale nie jesteśmy pewni czy łowi sobie tak, dla relaksu czy może też ma ochotę na rybkę na kolację. Wygląda na to, że owady relaksują się po długim dniu, kontemplując impresjonistycznie namalowane wieczorne niebo na horyzoncie.
W palecie obrazu dominują różne odcienie czterech kolorów: zieleni, błękitu, fioletu i żółci. Kolorystyka wspiera atmosferę spokoju i melancholii.
Całość kompozycji jest bardzo statyczna, co potęguje wrażenie ciszy i oddechu. Jednakże, to właśnie ta statyczność tworzy przestrzeń dla naszej wyobraźni. Możemy zastanawiać się, co dzieje się poza kadrem, jakie myśli krążą po głowach owadów, jakie tajemnice skrywa ten spokojny zbiornik wodny.
Kluczem do zrozumienia głębszego znaczenia obrazu jest jego tytuł. Sugeruje on, że owady są świadkami przemijania, że czekały na moment, kiedy świat wokół nich się uspokoi i będą mogły w pełni cieszyć się chwilą obecną. W końcu ludzie odjechali do swoich miast i nareszcie owady mogą zająć się swoimi sprawami.
Ekspozycja: obraz o wymiarach 3 na 2 metry jest imponujący i wymaga odpowiedniej przestrzeni ekspozycyjnej. Najlepiej prezentowałby się w dużej, jasnej sali, gdzie widz mógłby swobodnie podejść i kontemplować jego detale. Warto również zadbać o odpowiednie oświetlenie, które podkreśliłoby głębię kolorów i przestrzenność kompozycji.
O temacie obrazu: pejzaż
Pejzaż to jeden z najpopularniejszych i najstarszych tematów w historii sztuki. Artyści od zarania dziejów fascynowali się pięknem przyrody, które przekładali na płótno, tworząc niezwykłe wizje świata. Jest to artystyczne przedstawienie fragmentu rzeczywistości, najczęściej krajobrazu naturalnego, takiego jak góry, morze czy las. Ciekawą odmianą malarstwa krajobrazowego są tzw. weduty, czyli widoki miasta przedstawiające dynamikę bieżącego życia, elementy architektury i ludzi uwikłanych w swoje codzienne sprawy. Współczesne pejzaże miejskie są swoistymi portretami naszych czasów.
Pejzaże mogą być malowane w różnych stylach, od bardzo realistycznych przedstawień natury (obrazy mistrzów holenderskich czy włoskich), przez impresjonistyczne (Paul Cézanne, Claude Monet) po surrealistyczne wizje świata (Salvador Dali, Réne Magritte, Max Ernst).
Pejzaż od wieków fascynuje ludzi, ponieważ odpręża i relaksuje, a kontemplacja piękna natury pozwala oderwać się od codziennych problemów. Pejzaż może też być źródłem inspiracji dla twórców i odbiorców sztuki, a ponieważ jest tematem uniwersalnym, który przekracza bariery kulturowe i językowe, może również łączyć ludzi o różnych przekonaniach.
Podsumowując, pejzaż to niezwykle bogaty i różnorodny temat, który od wieków inspiruje artystów na całym świecie. Dzięki swojej uniwersalności i zdolności do wyrażania różnych emocji, pejzaż pozostanie jednym z najpopularniejszych motywów w sztuce.
O technice: farba akrylowa na płótnie
Malarstwo akrylowe to jedna z najpopularniejszych technik malarskich współczesnych. Charakteryzuje się niezwykłą wszechstronnością i łatwością użycia, co czyni ją atrakcyjną zarówno dla profesjonalnych artystów, jak i dla amatorów.
Farby akrylowe są farbami wodorozcieńczalnymi i w przeciwieństwie do farb olejnych nie wymagają stosowania chemicznych rozcieńczalników, które mogą powodować problemy alergiczne. Są również prawie bezzapachowe. Wytwarza się je na bazie barwników (pigmentów) i żywicy akrylowej. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo krótki czas schnięcia, zwłaszcza w porównaniu do farb olejnych, oraz wszechstronność: farby akrylowe można nakładać na wiele różnych podłoży, takich jak płótno, drewno, papier, a nawet tkaniny. Można je rozcieńczać wodą, uzyskując efekty podobne do akwareli, lub nakładać gęsto, tworząc grube, przestrzenne faktury przypominające olej.
Farby arylowe tworzą trwałą i elastyczną powłokę, odporną na działanie czynników zewnętrznych, takich jak wilgoć czy światło. Jednak w celu dodatkowej ochrony i zabezpieczenia płótna przed kurzem, promieniowaniem UV czy drobnymi zarysowaniami, obrazy akrylowe często pokrywa się izolacyjną warstwą usuwalnego werniksu.
O artystce:
Katarzyna Bąkowska-Roszkowska urodziła się 28 lipca 1985 r. w Płocku, tam też obecnie mieszka i pracuje. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom obroniła w 2010 w Pracowni Malarstwa prof. Wiesława Szamborskiego; aneks do pracy dyplomowej zrealizowała w pracowni wiedzy o działaniach i strukturach wizualnych pod kierunkiem prof. Jacka Dyrzyńskiego. W 2013 rozpoczęła na macierzystej uczelni studia doktoranckie, które ukończyła w 2019 r. uzyskując tytuł doktora sztuki.
Twórczość Katarzyny Bąkowskiej-Roszkowskiej stanowi intrygujące połączenie estetyki i głębokiej refleksji nad naturą ludzkiej egzystencji. Artystka, mistrzyni kontrastu, zaprasza nas w niezwykłą podróż do świata, gdzie granice między tym, co uważamy za piękne i odrażające, zacierają się
W jej obrazach często spotykamy się z wykorzystaniem symboliki zwierzęcej, ukazującej uniwersalne doświadczenia człowieka. Wybór owadów, często wzbudzających niechęć, jest świadomym zabiegiem. Przez pryzmat tych małych stworzeń, artystka ukazuje złożoność ludzkich emocji, relacji oraz dylematów. Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Obrazy na ścianę.