O obrazie:
Konfrontuje wiary i natury. “Majowe” to kolejne dzieło, w którym płocka malarka podejmuje trudny temat religijności i wiary, tym razem w zestawieniu z naturą i jej tajemnicami. Artystka, znana z prowokujących porównań między człowiekiem a zwierzęciem, tym razem przenosi nas w surrealistyczny, majowy krajobraz, który staje się areną głębokiej refleksji.
Neonowe niebo i ziemia w żółcieni. Tradycyjny błękit nieba został zastąpiony intensywnymi fioletami, które w połączeniu z jaskrawymi żółcieniami ziemi tworzą niemalże kosmiczny pejzaż. Scena wydaje się zalana nienaturalnym, neonowym światłem, które pada na wszystko z niebios. Te nienaturalne, przerysowane kolory wzmagają poczucie oderwania od rzeczywistości i zapraszają widza do głębszej interpretacji.
Symboliczne przesłanie. W swoich wcześniejszych pracach artystka często przedstawiała ludzi pod postacią owadów, stawiając pytania o podobieństwa i różnice między światem ludzi a zwierząt. W “Majowych” ta tematyka zostaje rozwinięta. Atmosfera obrazu sugeruje, że granica między światem przyrody a światem duchowym jest płynna, a być może nawet nie istnieje.
Pytania o poznanie. Obraz prowokuje do refleksji nad tym, czy zwierzęta posiadają świadomość, uczucia i zdolność do duchowych przeżyć. Czy istnieje jakaś forma komunikacji między gatunkami, której my, ludzie, nie jesteśmy w stanie zrozumieć? “Majowe” to zaproszenie do zastanowienia się nad naszą pozycją w świecie i naszymi ograniczeniami poznawczymi.
O temacie obrazu: pejzaż
Malarstwo krajobrazowe (pejzażowe) to sztuka przedstawiania na obrazach naturalnej scenerii. Ludzie od zarania dziejów byli pod silnym wpływem przyrody i zjawisk naturalnych. Jak tylko opanowali sztukę przenoszenia trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyznę, przy użyciu pierwszych dostępnych im materiałów i wymyślonych technik, starali się oddać piękno, czasami grozę otaczającego ich świata.
Malarze pejzażyści poprzez swoje dzieła wyrażają swoje emocje, odczucia i postrzeganie świata. Dzięki sztuce pejzażu możemy przenieść się w odległe miejsca, poczuć klimat różnych regionów, a także doświadczyć zmienności natury.
W historii sztuki wyróżniamy wiele nurtów malarstwa pejzażowego. Impresjoniści, tacy jak Claude Monet czy Camille Pissarro, uchwycili subtelne zmiany światła i atmosfery, podczas gdy romantycy, jak Caspar David Friedrich, podkreślali potęgę przyrody i jej wpływ na człowieka.
W Polsce malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w połowie XIX wieku. Jako wybitnych pejzażystów można wymienić Józefa Chełmońskiego, braci Gierymskich, Władysława Podkowińskiego czy Jana Stanisławskiego.
Do dzisiaj pejzaż pozostaje nieustającym źródłem inspiracji, zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców sztuki, pozwalając nam na chwilę oderwania od codzienności i zanurzenia się w pięknie otaczającego świata.
O technice: farba akrylowa na płótnie
Farba akrylowa to wszechstronne medium malarskie, które zyskało ogromną popularność w XX wieku. Jej uniwersalność i łatwość użycia sprawiają, że jest chętnie wybierana zarówno przez profesjonalnych artystów, jak i amatorów.
Dostępna jest ogromna paleta kolorów, co daje artystom niemal nieograniczone możliwości. Dodatkowo, farby akrylowe można łatwo mieszać ze sobą, tworząc nowe, autorskie kolory i odcienie. Farby akrylowe są wykorzystywane w wielu technikach malarskich, takich jak: malarstwo sztalugowe, malarstwo ścienne (dekoracja ścian, tworzenie murali i innych form sztuki ściennej), kolaż czy mixed media.
Obrazy wykonane farbami akrylowymi są trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych, jednak podobnie jak w przypadku malarstwa olejnego, gotowy obraz akrylowy często pokrywa się izolacyjną warstwą usuwalnego werniksu w celu dodatkowej ochrony i zabezpieczenia farby przed kurzem, promieniowaniem UV czy zarysowaniami.
Podsumowując, farby akrylowe to wszechstronne i łatwe w użyciu medium malarskie, które pozwala na realizację wielu artystycznych wizji. Ich popularność wynika z połączenia trwałości, szybkości schnięcia i szerokiej gamy możliwości zastosowania.
O artystce:
Katarzyna Bąkowska-Roszkowska urodziła się 28 lipca 1985 r. w Płocku, tam też obecnie mieszka i pracuje. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom obroniła w 2010 w Pracowni Malarstwa prof. Wiesława Szamborskiego; aneks do pracy dyplomowej zrealizowała w pracowni wiedzy o działaniach i strukturach wizualnych pod kierunkiem prof. Jacka Dyrzyńskiego. W 2013 rozpoczęła na macierzystej uczelni studia doktoranckie, które ukończyła w 2019 r. uzyskując tytuł doktora sztuki.
Twórczość Katarzyny Bąkowskiej-Roszkowskiej stanowi intrygujące połączenie estetyki i głębokiej refleksji nad naturą ludzkiej egzystencji. Artystka, mistrzyni kontrastu, zaprasza nas w niezwykłą podróż do świata, gdzie granice między tym, co uważamy za piękne i odrażające, zacierają się
W jej obrazach często spotykamy się z wykorzystaniem symboliki zwierzęcej, ukazującej uniwersalne doświadczenia człowieka. Wybór owadów, często wzbudzających niechęć, jest świadomym zabiegiem. Przez pryzmat tych małych stworzeń, artystka ukazuje złożoność ludzkich emocji, relacji oraz dylematów. Więcej o artystce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Obrazy na ścianę