O obrazie:
Ten precyzyjnie wykonany obrazek jest piękną miniaturą, która pasuje praktycznie do każdego wnętrza. Jego niewielkie rozmiary (13 cm na 18 cm) ułatwiają ekspozycję: może wisieć na ścianie, w towarzystwie innych dzieł, ale równie dobrze będzie się prezentował stojąc na półce obok książek, lub obok innych ładnych drobiazgów. W naszej Galerii prezentujemy kilka podobnych prac przedstawiających grzyby, pochodzących z cyklu “Stan mojej świadomości”, oraz krótką, składającą się z trzech obrazów serię przedstawiającą owoce awokado. Te małe, świetnie technicznie obrazy doskonale nadają się też na drobny, niebanalny prezent.
O temacie obrazu:
Smardze osiągają od 3 do 10 cm wysokości i od 3 do 7 cm średnicy, są barwy beżowej lub ochrowej, czasami szara lub prawie czarnej, ich główki mają niesamowity, nieco psychodeliczne kształt: są nieregularne, z wnękami i bruzdami na powierzchni, między którymi żeberka ułożone są w sposób niewyróżniający żadnego kierunku. Wykazują skłonność do symbiozy z korzeniami drzew. Po raz pierwszy zostały opisane w 1794 r., smardze są obecnie zdefiniowane są jako rodzaj do którego należy nawet 70 gatunków; większość z nich ma jednak charakter miejscowy (endemiczny). Co ciekawe, mykolodzy wciąż odkrywają nowe gatunki smardzów, a ich klasyfikacja pozostaje pośród uczonych źródłem konfliktów.
Polskie trufle. Gastronomiczna renoma smardzów wynika z faktu, że ich smak jest całkiem niepodobny do większości znanych leśnych grzybów. Koneserzy określają ich smak jako drzewny, prażony, orzechowy, o wyraźnie wyczuwalnej intensywności. Smardze są również zaskakująco wartościowe pod względem odżywczym i na dodatek wyróżniają się niezwykle wysokim poziomem witaminy D, także cynku, fosforu, manganu, miedzi i żelaza. W 100 g, zawierających zaledwie ok. 30 kcal, znajdują się też umiarkowane dawki witamin z grupy B, nieco białka oraz błonnika.
W latach 1983–2014 podlegał w Polsce ochronie ścisłej, a od 2014 roku objęty jest ochroną częściową. Zbiór owocników na użytek własny i pozyskiwanie do celów gospodarczych dopuszczalne jest tylko w wyznaczonych miejscach. W Chinach, Indiach, Pakistanie i Turcji te grzyby osiągają w skupie zawrotnie wysokie ceny i wielu ludzi żyje w tych krajach ze zbieractwa smardzów.
O technice: technika mieszana
Artysta posługujący się technikami mieszanymi na pewno musi dobrze znać nie tylko właściwości poszczególnych farb użytych do malowania obrazu, ale też musi orientować się w charakterystyce wzajemnego oddziaływania na siebie różnych rodzajów farb, sposobie krycia i przenikania kolorów, czy wpływu różnicy w czasie schnięcia różnych farb przy planowaniu kompozycji.
Chociaż dzisiaj producenci farb olejnych i akrylowych oferują już bardzo zaawansowane jakościowo i niewiele się od siebie różniące produkty, to zawsze pozostają pewne subtelne różnice, które właściwie wykorzystane i podkreślone wzmocnią końcowe efekty fakturowe i kolorystyczne dzieła, trudniejsze lub nawet niemożliwe do osiągnięcia przy wykorzystaniu tylko jednego medium.
O artystce:
Klaudia Choma urodziła się w 1988 roku. Studia artystyczne rozpoczęła w 2009 roku w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie na Wydziale Grafiki w pracowni Profesora Ryszarda Osadczego, które następnie kontynuowała na Wydziale Malarskim warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W roku 2015 uzyskała tam dyplom magisterski w pracowni prof. Stanisława Baja, zaś aneks do dyplomu przygotowała w Pracowni Struktur Wizualnych Profesora Jacka Dyrzyńskiego. Jej obrazy znajdują się w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą, jak i w galeriach sztuki współczesnej.
W twórczości Klaudii Choma przewijają się trzy główne motywy malarskie: architektura, meble oraz świat przyrody: flora i fauna.
Charakterystyczna technika malarska Klaudii Chomy pozostaje niezmienna niezależnie od przedstawionego motywu: artystka od lat wierna jest farbom olejnym (czasami łączonymi z akrylami), a jej dzieła łączy przygaszona, ziemista lub szara gama kolorystyczna. Drugi plan, opracowany szaro-ziemistymi impastami (grubo nakładanymi warstwami farby) jest wspólnym mianownikiem wszystkich prac warszawskiej malarki, nadając im wyraz odrealnienia i melancholii.
Więcej o malarce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu.
Więcej informacji w zakładce Obrazy na ścianę