Cykl rysunków „Portret współczesnej kobiety”
Centralnym punktem kompozycji Cykl II jest figura kobiety siedzącej w pozycji lotosu, łączącej ciało i umysł i będącej symbolem czystości oraz duchowego przebudzenia. Kontrast między pozycją lotosu, a tkaniną zakrywającą twarz, symbolizującą zniewolenie i ucisk, tworzy silne napięcie znaczeniowe. Wydaje się, że autorka chce zwrócić uwagę na złożoność kobiecej tożsamości, która często jest kształtowana przez sprzeczne siły – z jednej strony pragnienie autonomii i samorealizacji, z drugiej strony uwarunkowania społeczne, presja rodziny i otoczenia. Uwaga: praca ma wadę w postaci zagniecenia kartonu, przy prawej krawędzi rysunku (patrz zdjęcie).
Kolorystyka Cyklu II jest niezwykle subtelna i stonowana, oparta głównie na żółtawo-zielonych odcieniach beżu i bieli. Brak jaskrawych kolorów podkreśla intymny i refleksyjny charakter obrazu. Dzięki ograniczonej palecie barw, artystka skupiła uwagę widza na formie i treści dzieła.
O cyklu „Portret współczesnej kobiety”.
Pochodzący z 2021 roku cykl pięciu rysunków pod wspólnym tytułem wchodzi w skład pracy dyplomowej artystki. Cykl jest związany z pracą teoretyczną, nawiązującą do szeroko rozumianego tematu kobiecej tożsamości w różnych kulturach, w tym społeczno-religijnego zagadnienia noszenia chusty w europejskim i muzułmańskim obszarze kulturowym.
Cykl zaprasza widza do refleksji nad złożonością kobiecego doświadczenia. Artystka, poprzez zastosowanie subtelnych i minimalistycznych środków wyrazu, stworzyła przekaz uniwersalny, który może być interpretowany na wiele sposobów. Prace wywołują u widzów różne i skomplikowane emocje. Z jednej strony tkanina, która częściowo zakrywa ciało kobiety, symbolizuje formę ograniczenia, zamknięcia czy uwięzienia. Z drugiej strony, odsłonięte części ciała, takie jak stopy i ręce, mogą sugerować pewną bezradność, nagość i bezbronność.
Minimalizm i symbolika. Minimalistyczna forma rysunków potęguje ich symboliczny wymiar. Brak zbędnych detali sprawia, że każdy element kompozycji nabiera większego znaczenia. Poprzez swoją prostotę, dzieła nawiązują do tradycji klasycznego portretu, jednocześnie wpisując się w kontekst współczesnej sztuki.
Kompozycja każdego z pięciu części cyklu składa się z trzech elementów pozostających ze sobą w interaktywnym dialogu: ciała kobiety, spowijającej ją częściowo tkaniny i jednolitego, bezkresnego tła. Ułożenie postaci, kolorystyka, linie ciała i draperia owinięta wokół ciała modelki tworzą wrażenie spętania i napięcia. Z kolei bladożółtawe, beżowo-cieliste bezkresne tło jest wspólnym mianownikiem cyklu, tworzącym neutralną przestrzeń, która pozwala skupić uwagę na postaciach przedstawionych w rożnych sytuacjach kobiet. Jego monochromatyczność podkreśla symboliczny charakter dzieła. Na żadnym z rysunków nie poznamy też twarzy portretowanej kobiety; wszystkie modelki mają całkowicie lub częściowo zasłonięte oblicza.
O temacie cyklu: Portret
Portret to fascynujące zagadnienie, które od wieków inspiruje artystów. To próba uchwycenia unikalności każdej osoby, jej charakteru, emocji i historii życia. Poprzez malarstwo, rysunek czy fotografię artysta stara się wydobyć to, co czyni nas wyjątkowymi.
Portret może być zarówno narzędziem do samorozwoju, jak i sposobem na wyrażenie podziwu dla innych. Autoportret pozwala artyście zgłębić własną tożsamość, podczas gdy portret obcej osoby może być wyrazem uznania dla jej osiągnięć lub piękna.
W historii sztuki portret pełnił wiele różnych funkcji. Był dokumentem historycznym, symbolem władzy, wyrazem miłości czy po prostu pamiątką. Zmieniały się style, techniki i konwencje, ale jedno pozostało niezmienne – pragnienie uchwycenia ludzkiej duszy.
O technice: rysunek w technice mieszanej, farba olejna i pastele na papierze
Malarze sięgają po technikę mieszaną łącząc farbę olejną z pastelami, by poszerzyć swoje możliwości ekspresji. To połączenie pozwala na osiągnięcie niezwykłej różnorodności efektów wizualnych. Miękkość pasteli kontrastuje z gładkością farby olejnej, tworząc dynamiczne kompozycje. Dzięki tej technice artyści mogą precyzyjnie modelować światło i cień, a jednocześnie uzyskać subtelne przejścia tonalne. Co więcej, łączenie tych dwóch mediów umożliwia tworzenie zarówno dzieł o charakterze realistycznym, jak i abstrakcyjnych, pełnych ekspresji.
Farby pastelowe to wyjątkowe medium malarskie, które zachwyca swoją prostotą i efektywnością. Składają się one z pigmentów zmieszanych z niewielką ilością spoiwa, co nadaje im miękką i pudrową konsystencję. Dzięki temu łatwo się nimi pracuje, a na papierze tworzą delikatne, pastelowe pociągnięcia. Pastele są idealne dla osób początkujących, ponieważ pozwalają na szybkie uzyskanie efektownych prac. Ich zaletą jest również szeroka gama kolorystyczna, która umożliwia tworzenie zarówno subtelnych, jak i intensywnych kompozycji.
Farba olejna to tradycyjne medium malarskie, które od wieków cieszy się uznaniem artystów. Składa się z pigmentów zawieszonych w oleju roślinnym, najczęściej lnianym. Charakteryzuje się powolnym schnięciem, co pozwala na długie i staranne opracowanie obrazu. Dzięki swojej lepkości, farba olejna umożliwia tworzenie zarówno gładkich, jak i fakturowanych powierzchni. Jej trwałość i odporność na działanie czynników zewnętrznych sprawiają, że obrazy wykonane tą techniką mogą przetrwać przez wiele stuleci.
O artystce:
Zofia Słupczyńska urodziła się 04 grudnia 1999 r. w Poznaniu. Pochodzi z rodziny o artystycznych tradycjach; jej ciocią od strony ojca była Maria Dolna, uznana graficzka i malarka, natomiast oboje rodzice są architektami. Z kolei babcia od strony mamy jest poetką i pisze przepiękne wiersze.
W latach 2022 – 2023 Zofia Słupczyńska pracowała jako malarz animator oraz malarz cyfrowy przy produkcji animowanego filmu “Chłopi” w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Część jej ujęć z filmu można zobaczyć na Instagramie: @z.slupczynska.art oraz Facebooku/Zofia Słupczyńska ART, oraz oficjalnym Instagramie filmu: @chlopifilm.
Artystka czerpie inspiracje z otaczającej rzeczywistości, a przede wszystkim z ludzi i ich zachowań. Malując portret często wczuwa się w daną osobę i podejmuje próbę uchwycenia jej charakteru, a także jej wnętrza. Szczególnie bliska artystce jest postać kobiety i to ona widnieje w dużej części jej prac. Więcej o malarce przeczytasz tutaj.
Chcesz kupić obraz, ale obawiasz się, że nie będzie pasował do wystroju? Wyślij nam e-mailem zdjęcie swojej ściany, na której chciał byś by wisiała praca, a my odeślemy Ci wizualizację obrazu w Twoim wnętrzu. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Obrazy na ścianę